fbpx

Zo ga jij al je doelen behalen – en ben je er trots op

Fit couple gym outside healthy

Plannen maken om gezonder te gaan leven en hierbij wat af te kunnen vallen, zijn zo gemaakt. Wat een stuk moeilijker is, is de motivatie vinden om dit vol te houden. De eerste dagen zullen best pittig zijn en je zult ook daarna nog regelmatig terugvallen in je oude gewoontes. Het is nou eenmaal niet zomaar iets. Je probeert gewoontes te veranderen die al jaren hetzelfde zijn. Het stellen van korte- en langetermijndoelen is hierbij ontzettend belangrijk. Ik ga je vertellen waarom én hoe je deze doelen bepaalt. Dan kun jij straks een mooi plan voor jezelf maken – succes gegarandeerd.

Stel een concreet doel

Je hebt een doel, bij veel mensen zal dit ‘afvallen’ zijn. Een paar kilo’s kwijtraken. Het kan zijn dat jij een heel ander doel hebt, misschien wil je wel aankomen. Dat maakt voor nu niet uit. Het belangrijkste is dat je je doel duidelijk maakt. Hoeveel wil je afvallen? Wanneer is het genoeg? Dit is je langetermijndoel. Voel je trouwens vrij om gedurende de komende periode van dit doel af te wijken. Het kan zijn dat afvallen uiteindelijk ondergeschikt raakt aan fitter worden. Afvallen is maar één van de vele voordelen die een gezonde levensstijl met zich meebrengt.

Maak een stappenplan

Oke, je doel is gesteld. Hoe ga je dit doel nu bereiken? Het is fijn om een soort stappenplan voor jezelf te maken. Dit kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld: ik ga mijn ongezonde tussendoortjes vervangen door gezonde alternatieven. De week erna kijk je eens naar je ‘grote’ maaltijden. Hoe kun je deze gezonder maken? Zo maak je stap voor stap kleine veranderingen in je levensstijl en zal het makkelijker vol te houden zijn. Dit gaat precies hetzelfde met sporten. Misschien begin je met 20 minuutjes wandelen per dag of een groepsles op zaterdagochtend. Breid dit dan rustig uit naar iets dat voor jou haalbaar is en waar jij je goed bij voelt.

Bedenk je kortetermijndoelen

Heel leuk zo’n groot doel, maar je gaat zó veel meer bereiken in de weg ernaartoe. Het is belangrijk dat je je dit realiseert, want het werkt ontzettend motiverend. Dit kan echt van alles zijn. Een bepaald kledingstuk weer passen, een bepaalde prestatie bij het sporten halen of het verbeteren van je conditie dankzij al het wandelen. Ik stel heel graag sport gerichte doelen. Dat werkt voor mij erg motiverend om extra mijn best te doen tijdens mijn trainingen. Een paar voorbeelden van mijn eigen ‘kleine’ doelen zijn: een pull-up kunnen, zoveel kilo deadliften en elke week mijn 5 trainingen doen. Want, het feit dat je toch weer gesport hebt is ook een prestatie.

Beloon jezelf

Wat is er leuker dan jezelf belonen voor al je harde werken? Je bent misschien nog niet waar je wilt zijn, maar je bent al zoveel verder dan op dag één. Je werkt hard om je levensstijl te veranderen en dat heeft nou eenmaal tijd nodig. Doe iets leuks als je een ‘kleiner’ doel haalt en wees trots op jezelf. Dit hoeft niet perse een beloning in de vorm van eten te zijn. Al mag dit natuurlijk wel, ik ga na een goede meting bijvoorbeeld graag uit eten. Je kan ook eindelijk dat ene boek kopen dat je al zo graag wilt of een gezellig avondje naar de film. Het gaat erom dat je stil staat bij het feit dat je zo goed bezig bent.

Photo: Designed by Freepik

Een reactie op “Zo ga jij al je doelen behalen – en ben je er trots op

  1. Pingback: Alle body's zijn bikinibody's: het probleem ergens anders - Be Stronger

Reacties zijn gesloten.