Wel of geen cardio doen om af te vallen

vrouw rent loopband cardio afvallen

Als je wilt afvallen, ga je als eerste minder eten. Als tweede ga je meer bewegen of ga je cardio doen in de sportschool. Meer bewegen is natuurlijk altijd goed voor je, als je kijkt naar je algemene gezondheid en conditie. Maar is het wel nodig om je doelen te halen? Moet je nou wel of geen cardio gaan doen?

De basis van afvallen is dat je afvalt, wanneer je minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt. Dit is belangrijk om goed in je oren te knopen, want door alle ‘methodes’ om af te vallen die je tegenwoordig hebt, verdwijnt deze basis een beetje. Maar goed, simpel gezegd werkt het dus wel zo. Of het voor jou handig is om cardio te gaan doen, hangt dus van een aantal factoren af.

Je calorieverbruik

Als je je calorieverbruik weet, dan weet je dus hoeveel je moet eten om niet af te vallen en niet aan te komen. Als jij niet zo actief bent, door bijvoorbeeld een kantoorbaan, dan valt dit lager uit. Stel dat je calorieverbruik 1800 calorieën is, dan moet je dus daar nog eens onder gaan zitten om af te vallen. Dan moet je dus al een stuk lager in calorieën gaan dan iemand die wel actiever is. Je kunt dan kiezen wat je doet: je gaat gewoon lager in calorieën en houdt het zo, of je blijft ietsje hoger in calorieën en voegt cardio toe om alsnog meer calorieën te verbranden op een dag.

Cardio als noodoplossing

Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik vind cardio in de meeste gevallen een ‘laatste redmiddel’. Zolang je het niet nodig hebt, omdat je gewoon kunt afvallen door je voeding aan te passen dan doe je het lekker niet! Kom je op gegeven moment niet verder of wil je je calorieën niet verder verlagen? Begin dan rustig met wat cardio. Dat hoeft echt geen marathon te zijn. Begin bijvoorbeeld eens met drie keer per week zo’n 15 à 20 minuutjes fietsen (wel zwaar!) ga wandelen met een helling op de loopband (mijn favoriet) of ga 10 minuten helemaal kapot op de stairmaster. Breid dit gewoon langzaam en rustig uit als je dit nodig vindt.

Vind je het gewoon heel leuk om cardio te doen? Dat kan natuurlijk ook! Dan doe je het gewoon, omdat je het leuk vindt.