Zo pak je je voeding weer op na een cheatday

Vrouw eet pizza cheatmeal voeding

Oeps.. het weekend was iets té gezellig. Wie gebeurt dit niet regelmatig? Je had je nog zo voorgenomen om de balans ook in het weekend vol te houden, maar door iets teveel gezelligheid en feestjes was de balans ver te zoeken. Helemaal niet gek! Vooral als je nog zoekende bent. Het belangrijkste is dat je jezelf na zo’n weekend weer bij elkaar raapt en door gaat. Maar hoe kun je dit het beste weer oppakken? Wat moet je wel doen – en wat vooral niet?

Na zo’n cheatweekend kun je je behoorlijk slecht voelen. Vooral als je lichaam niet ‘gewend’ is om zo te eten, dan is dat best een klap. Buikpijn, een opgeblazen buik en heel wat toiletbezoekjes. Toch kun je ervoor zorgen dat dit binnen no time weer weg is én dat je je voeding weer oppakt. Hoe je dat het beste kunt doen, vertel ik je.

Ga niet compenseren

Het belangrijkste is dat je niet gaat compenseren voor je uitspattingen. Als je logisch nadenkt is het helemaal niet zo’n gek idee om de dag erna te compenseren voor alle extra calorieën door bijvoorbeeld veel minder te eten of extra cardio te doen (of allebei). Heel begrijpelijk dus, dat dit veel gebeurd. Toch is dit absoluut geen goed idee. Dit werkt vaak averechts. Na een cheat meal, dag, weekend, moet je vaak weer ‘wennen’ aan je normale voedingspatroon en dan zul je wel even last hebben van cravings. Als je dan ook nog eens flink onder je normale calorieën gaat eten, dan wordt het nog moeilijker om dit vol te houden. Het beste wat je kunt doen is gewoon weer doorgaan zoals je bezig was. Niet toegeven aan de cravings, maar weer even die balans opzoeken. Daarbij denkt jouw lichaam niet in periodes van een dag, of zelfs twee dagen. Als je de rest van de week je eten weer onder controle hebt, is er niks aan de hand.

Even niet wegen

Ik snap wel dat je erg benieuwd bent hoe erg ‘de schade’ is. Dat is vaak wat er letterlijk gezegd wordt: “even de schade bekijken” of “eens zien of de schade meevalt”. Niet erg positief, of wel? En ik zal je vast verklappen: de schade valt nooit mee. Het zal je altijd tegenvallen. Verwacht namelijk maar niet dat je lichter bent of überhaupt op hetzelfde gewicht zit. Je zult hoogstwaarschijnlijk aangekomen zijn en dit kan een kilo zijn, maar kan ook oplopen naar zeker twee kilo. Is dit allemaal vet? Nee. Na zo’n cheatmeal/dag gaat je lichaam veel vocht vasthouden, deels door de hoeveelheid zout. Vocht kan ervoor zorgen dat je binnen een dag tijd zo twee kilo meer weegt binnen. Dit kun je ook vrij snel weer kwijtraken, niet zo druk maken!

Veel water drinken

Drinken drinken drinken! Mijn allerbeste advies om zo snel mogelijk weer goed in je vel te zitten. Door veel te drinken zullen de afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen. Het liefste natuurlijk water of thee. En onder ‘veel’ verstaan we zeker 2 tot 3 liter. Bij de een zal dit sneller werken dan bij de ander, maar je zal je zeker beter gaan voelen. Verwacht niet dat je je gedurende de dag al beter gaat voelen, maar als je de dag erna wakker wordt zal je opgeblazen buik een stuk minder zijn.

Als je deze regels aanhoudt na een cheatmeal, zal de schade echt wel meevallen. En dan wordt je schuldgevoel misschien ook wat minder, want het belangrijkste is nog altijd dat je wel GENIET van je cheatmeals. Gun jezelf af en toe iets, maar probeer het niet te gek te maken. Daarna pak je het gewoon weer op en kun je weer door.

One thought on “Zo pak je je voeding weer op na een cheatday

  1. Pingback: Gezond eten tijdens het barbecueën | Be Stronger

Reacties zijn gesloten.