Met deze tips ben je voor altijd van je eetbuien af!

Happy vrouw bikini

Niks is vervelender dan eetbuien. Je gaat elke dag zo goed, bent voldaan en happy en ineens eet je alle kastjes leeg. Eetbuien zijn er in allerlei maten, maar vervelend zijn ze in ieder geval allemaal. Laten we daar maar snel mee stoppen, dat gaat je vast lukken met deze tips.

Eet meer

Dit klinkt misschien gek, maar dé manier om van je eetbuien af te komen is door meer te gaan eten. Eetbuien worden vaak getriggerd, doordat je lichaam naar voedingsstoffen snakt. Als jij in een streng dieet zit ver onder je caloriebehoefte, dan heeft je lichaam daar veel moeite mee. Je lichaam roept eigenlijk gewoon “Voed mij!”. Dat is ook de reden dat ik altijd streef naar afvallen met een klein calorietekort, om eetbuien en trek minimaal te houden.

Haal je guilty pleasures niet in huis

Iedereen heeft wel een guilty pleasure. Iets dat je gewoon níet kunt laten liggen. Mijn beste tip: haal het niet in huis. Wat je niet in huis hebt, kun je niet opeten. Zo gaat mijn dag altijd prima, maar als ik ’s avonds een bakje chips pak.. ja dan moet de zak gewoon leeg. Ik haal dit dus alleen als ik van te voren besluit dat ik de hele zak mág eten (ja, mag soms best). Overigens is dit ook makkelijk op te lossen door die guilty pleasure door iets anders te vervangen. Dol op chocola en wil je graag elke avond een stukje nemen? Dat kan ik dus niet met gewone chocola, maar met 85% pure chocola kan ik me prima aan een stukje houden. En dat is óók lekker. Het is geen Tony’s, maar het is een goede middenweg.

De dag is nog niet verpest

We kennen het allemaal wel, je eet de hele dag goed en ineens ga je de mist in. Met een zak chips, koekjes of chocola bijvoorbeeld. Je kunt het niet bij één stukje laten en eet het helemaal op. Vervolgens heb je voor je gevoel ‘alles toch al verpest’ en eet je dus maar nóg meer. Ho, stop! De dag is absoluut nog niet verpest als je een zak chips gegeten hebt. Klopt, je zit nu wellicht op een hoger calorietotaal dan normaal, maar de schade valt nog mee. Je moet wel 7700 calorieën binnenkrijgen om één kilo aan te komen (in vet). Dus als jij 1500 calorieën aan chips, ijs of koek weg eet is er eigenlijk nog weinig schade. Als je vervolgens doorgaat.. ja dan loopt het snel op. De volgende keer dus niet in de put zakken, maar gewoon verder met je dag en probeer in ieder geval te genieten van je cheat.

Eet alleen als je echt wilt

Hoe vaak eet jij zonder dat je echt honger hebt? Te vaak, waarschijnlijk. Je zit tv te kijken en daar ‘hoort’ iets lekkers bij of je neemt de taart bij een verjaardag, zonder na te denken of je daar zin in hebt. We eten heel vaak uit gewoonte of uit verveling. Vraag je de volgende keer eens af “Heb ik hier echt zin in?”. Ja? Nou, lekker nemen. Maar zo niet, neem het dan ook niet. Dus bedenk je halverwege die zak chips of bak B&J even goed of je nog wel trek hebt in de rest, want je kunt de andere helft ook voor een volgende keer bewaren.

Het belangrijkste is misschien nog wel: geniet van wat je eet. Als je uit eten gaat en drie gangen besteld, voel je dan niet schuldig. Geniet. Doe het gewoon niet 5 dagen in de week, dan zit je wel goed. Precies hetzelfde met die zak chips of reep chocola: dat kan af en toe gewoon.. maar maak er geen gewoonte van. Het belangrijkste is dat jij eet, omdat jij WILT eten. Jij kiest er zelf voor en voelt je er prima bij!