fbpx
Plannen maken om gezonder te gaan leven en hierbij wat af te kunnen vallen, zijn zo gemaakt. Wat een stuk moeilijker is, is de motivatie vinden om dit vol te houden. 

De eerste dagen zullen best pittig zijn en je zult ook daarna nog regelmatig terugvallen in je oude gewoontes. Het is nou eenmaal niet zomaar iets. Je probeert gewoontes te veranderen die al jaren hetzelfde zijn.

Het stellen van korte- en langetermijndoelen is hierbij ontzettend belangrijk. Ik ga je vertellen waarom én hoe je deze doelen bepaalt. Dan kun jij straks een mooi plan voor jezelf maken – succes gegarandeerd.

Stel een concreet doel

Je hebt een doel, misschien om ‘wat af te vallen’. Een paar kilo’s kwijtraken. Het kan zijn dat jij een heel ander doel hebt, misschien wil je wel aankomen. Dat maakt voor nu niet uit. Het belangrijkste is dat je je doel duidelijk maakt. Hoeveel wil je afvallen? Wanneer is het genoeg? Hoe lang ga je hierover doen?

Dit is je langetermijndoel. Voel je trouwens vrij om gedurende de komende periode van dit doel af te wijken. Die 10 kilo mag best 7 kilo worden als je dan al hartstikke tevreden bent!

Maak een stappenplan

Oke, je doel is gesteld. Hoe ga je dit doel nu bereiken? Het is fijn om een soort stappenplan voor jezelf te maken.

Dit kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld: ik ga mijn ongezonde tussendoortjes vervangen door gezonde alternatieven. De week erna kijk je eens naar je ‘grote’ maaltijden. Hoe kun je deze gezonder maken? Zo maak je stap voor stap kleine veranderingen in je levensstijl en zal het makkelijker vol te houden zijn.

Sporten is net zo makkelijk. Misschien begin je met 20 minuutjes wandelen per dag of een groepsles op zaterdagochtend. Breid dit daarna pas uit, als dit goed gaat. Het heeft geen zin om fanatiek 4x per week naar de sportschool te gaan als je dat toch niet volhoudt.

Bedenk ook tussendoelen

Heel leuk zo’n groot doel, maar als dit nog ver weg is kan dat heel demotiverend werken. Om je gemotiveerd te houden, stel je kleinere tussendoelen. Kortetermijndoelen. Kleine doelen/mijlpalen werken ontzettend motiverend.

Dit kan echt van alles zijn.  Een bepaalde prestatie bij het sporten halen, een kledingstuk weer passen of simpelweg beter leren (gezond) koken. Ik stel heel graag sport gerichte doelen, dat zorgt er ook nog eens voor dat ik tijdens het trainen harder werk.

Een paar voorbeelden van mijn eigen ‘kleine’ doelen zijn: een pull-up kunnen, zoveel kilo deadliften en elke week mijn X aantal trainingen doen. Want het feit dat je toch weer gesport hebt is ook een prestatie 😉

Beloon jezelf

Wat is er leuker dan jezelf belonen voor al je harde werken? Je bent misschien nog niet waar je wilt zijn, maar je bent al zoveel verder dan op dag één.

Je werkt hard om je levensstijl te veranderen en dat heeft nou eenmaal tijd nodig. Doe iets leuks als je een ‘kleiner’ doel haalt en wees trots op jezelf. Dit hoeft niet perse een beloning in de vorm van eten te zijn. Al mag dit natuurlijk wel.

Je kunt ook eindelijk dat ene boek kopen dat je al zo graag wilt of een gezellig avondje naar de film. Het gaat erom dat je stil staat bij het feit dat je zo goed bezig bent.

Good luck hitting your goals!