Te druk om te sporten? Zo maak je tijd om te sporten als je het druk hebt

women busy stressed desk

Waar ben jij heel druk mee? Misschien heb je net een toffe, nieuwe baan en probeer je indruk te maken op je nieuwe baas en collega’s. Of misschien heb je wel een eigen bedrijf met onregelmatige uren en een druk bestaan. Het is echt heel normaal dat sporten dan niet je eerste prioriteit heeft. Toch kun je, ook als je het druk hebt, tijd maken om te sporten.

Soms moeten dingen als sporten even aan de kant geschoven worden, omdat je belangrijkere dingen aan je hoofd hebt. Je kunt het je niet altijd veroorloven om sporten op de eerste plek te zetten.

Ik snap als geen ander dat het moeilijk is om sporten te combineren met een druk leven, ik heb zelf ook een eigen bedrijf. Ik vind het moeilijk om naar de sportschool te gaan, wetende dat er nog genoeg te doen is. Daar herken jij jezelf misschien wel in. Maar toch: voor mij is het wel heel belangrijk om te sporten.

Ik weet van mezelf dat ik in de sportschool heel goed mijn stress kwijt kan. Als ik mezelf dit ontzeg, hoopt alle stress op en ben ik veel minder productief. Het is dus echt een uitlaatklep voor me. Het eerste wat je jezelf moet afvragen is waarom je wilt sporten. Vind je het fijn of is het een moetje?

Wil je graag sporten of voelt het als een moetje

Als je iets ‘moet’ doen, is het meteen een stuk minder leuk. “Ik moet nog boodschappen doen, de wc poetsen, twee klanten bellen..”

Klinkt niet erg positief hè? Dat is precies de reden dat je jezelf moet afvragen waarom je naar de sportschool ‘moet’. Wat is de achterliggende reden? Dit kunnen meerdere dingen zijn.

Zelf ga ik graag sporten, omdat ik aan mijn conditie/fitheid werk en ik weet ook dat ik graag op deze manier aan mijn figuur werk. Een tweede reden, die nog veel belangrijker is, is dat ik het heel fijn vind om te doen. Ik voel me er goed bij en het helpt me om de rest van de dag scherp te blijven. Eigenlijk moet ik dus helemaal niks, maar wil ik gewoon heel graag. En dat is een prima reden om sporten iets meer prioriteit te geven.

Geef sporten meer prioriteit en maak tijd om te sporten

Oke, je hebt het duidelijk. Ga je graag sporten? WIL je sporten? Dan gaan we zorgen dat je het iets hoger op je to-do list zet.Om welke reden dan ook he: omdat je gezonder wilt zijn, wilt afvallen, fitter wilt worden of omdat het een uitlaatklep is voor stress. Maakt niet uit. En als je nu besloten hebt dat sporten echt alleen maar een moetje is, dan hoef je niet verder te lezen. Let it go!

Hoe kun je zorgen dat je wel tijd hebt om te sporten? Zelf begin ik graag wat later met mijn werk, om eerst te sporten. Dan heb ik de hele dag een productief gevoel, omdat ik met een workout ben begonnen. Je kunt om 7 uur sporten en alsnog om 9 uur gaan werken. Dat kun je écht wel verantwoorden.

Die luxe om je eigen uren in te delen, hebben we niet allemaal. Dat hoeft ook niet. Het belangrijkste is dat je gaat kijken naar de mogelijkheden. Wat kan er wel – in plaats van wat er niet kan.

Kun je voor je werk sporten, tussendoor of erna? Of na het eten ’s avonds? Ik hoor nu al allerlei smoesjes en dat is prima, maar besef je goed dat dit alleen maar smoesjes zijn. Als je sporten een hogere prioriteit geeft, dan kun je altijd tijd maken. Misschien niet op een ideale manier, maar het is beter dan niks. Misschien geen drie keer per week, maar wel twee keer en dat is meer dan genoeg!

Denk in oplossingen en niet in obstakels, weg met smoesjes!

Wij mensen kunnen heel makkelijk problemen in bepaalde situaties zien. Denken in oplossingen en kansen is moeilijker. Je eerste reactie is misschien dat het echt niet kan, maar denk eens een stap verder. Wat kan er wél?

Als je het lastig vindt om ’s ochtends te sporten.. Tja, heb je het al eens geprobeerd? Ik ben persoonlijk ook geen ochtendmens, maar toen ik eenmaal om 7 uur in de sportschool stond.. was het eigenlijk heel fijn! En er was geen hond te bekennen, ook niet vervelend.

Wie weet kun je je partner vragen het avondeten te maken. Nee? Nou, dan maak je de dag ervoor vast een ovenschotel.. schuif je zo de oven in en klaar.Simpele voorbeelden, maar zie je hoe ik nu in oplossingen denk en niet in problemen?

Er zullen altijd periodes zijn waarin je (bijna) niet kunt sporten, maar: waar een wil is, is een weg. Bedenk voor jezelf hoe belangrijk het voor jou is en wat je ervoor wilt doen. En dan ga je plannen maken om dit waar te kunnen maken.

Lees ook deze blog over het inplannen van je agenda op zo’n manier dat je altijd tijd hebt voor belangrijke dingen – zoals sporten!

Wil jij wekelijks nog meer (gratis) tips, info en inspiratie over afvallen en gezonder leven? Meld je hier aan en dan ontvang je elke maandagochtend een portie motivatie om je week goed te beginnen

Een reactie op “Te druk om te sporten? Zo maak je tijd om te sporten als je het druk hebt

  1. Pingback: Wil je buiten sporten en fit worden? Lees hier waarom skeeleren gezond is | Be Stronger

Reacties zijn gesloten.