Zo houd je je afvalprogressie bij zonder steeds op de weegschaal te staan

Hoe houd jij je progressie bij? De meest gebruikte manier is natuurlijk de weegschaal. Maar die weegschaal, dat is niet altijd je beste vriend. Het is een prima richtlijn, maar soms zie je er geen progressie terwijl je die wél maakt.

En jij maar balen, omdat je denkt dat je niks vooruit bent gegaan. Vanaf nu gaan we dat anders doen! Ik houd mijn progressie op vier verschillende manieren bij en dat is geweldig.

De combinatie van deze vier manieren zorgt ervoor dat er altijd wel ergens progressie te zien is tijdens het afvallen. Het is toch ontzettend demotiverend als die weegschaal steeds hetzelfde aangeeft, terwijl jij zo hard je best doet? Vanaf nu maak je je daar niet meer druk om, want je gaat je progressie op 4 manieren bijhouden.

Maak foto’s van jezelf als uitgangspunt

Het is even doorslikken, maar die voor-foto’s zijn ontzettend belangrijk voor je verdere progressie. Ik snap dat, als je nog amper begonnen bent, je niet staat te springen om foto’s te maken. In je ondergoed. En nee, ze zijn niet erg flatterend zo recht van voren.

Mijn advies: maak ze en stop ze ergens weg waar je ze niet constant tegenkomt. Bedenk je goed dat dit de laatste keer is dat je foto’s maakt en je er zo ongemakkelijk bij voelt. Het beste is om er drie te maken: van voren, van de zijkant en van achter. Allemaal met een neutrale houding. En ja deze foto’s zijn ontzettend confronterend, maar.. als jij een maand later nieuwe foto’s maakt, ben je blij. Dan zie je verschillen die je in de spiegel niet ziet. Je ziet jezelf simpelweg te vaak in de spiegel om die verschillen waar te nemen.

Foto’s are the way to go.

Meet je omvang in centimeters op

Gewicht zegt iets over hoe zwaar je bent, maar als jij je omvang opmeet dan zie je of je smaller wordt. Dat is toch veel belangrijker?

Je kunt dit heel uitgebreid doen of wat simpeler. Je kunt deze plekken opmeten: schouders, borst, bovenarm, taille, heupen (breedste punt), bovenbeen en kuit. Je kunt ook enkel je taille en heupen opmeten, dat geeft ook al een aardige indicatie.

Zit je kleding wijder terwijl je gewicht niet omlaag is gegaan? Grote kans ben je wél centimeters kwijt. En dat is veel belangrijker!

Een huidplooimeting om je vetpercentage te bepalen

Heb je wel eens je vetpercentage laten opmeten? Het getal zelf zegt je wellicht niet zoveel, maar het is een ontzettend goede richtlijn en betrouwbaarder dan gewicht.

Het meest betrouwbare resultaat krijg je met een huidplooimeting. Soms kun je dit bij een sportschool of coach laten doen. Pas op met weegschalen die een vetpercentage aangeven/berekenen, die zijn heel onbetrouwbaar.

Je meet in principe de dikte van je huidplooi. De meest voorkomende huidplooimeting is een vierpuntsmeting. Dan wordt er op vier punten gemeten (bicep, tricep, rug en buik) en daar komt een getal uit.

Een huidplooimeting wordt niet beïnvloed door vocht, stress of menstruatie. Ook zul je na het eten niet een hoger percentage krijgen dan voor het eten. Het is dus vrij betrouwbaar en niet zo fluctuerend als gewicht.

En daarnaast kun je je wegen met een weegschaal

Wegen is een laatste manier. De makkelijkste, dat zeker. Je stapt er even op en klaar.

Echter wordt wegen heel makkelijk een obsessie waar je dagelijks mee bezig bent.

Onthoud goed dat het geen zin heeft om je elke dag te wegen. Daarbij zul je zien dat wanneer je een avond veel gegeten hebt, je de dag erna zwaarder bent. Hetzelfde kan gebeuren tijdens stress, je menstruatie et cetera. Dit is vaak vocht en geen vet en gaat net zo snel weer weg.

Wat ik aanraad is om één keer per week op de weegschaal te staan. Dit doe je niet na een avondje uit, omdat de uitkomst dan vaak al beïnvloed is. Zie dit getal als een richtlijn en neem het niet te nauw. Laat het niet je humeur beïnvloeden.

Nerveus om te wegen? Wat ik altijd zeg: hoe je er NU uit ziet in de spiegel, dat verandert niet nadat je je gewogen hebt. Dus als je je goed voelt, laat die weegschaal je dan niks anders wijsmaken.

Zullen we allemaal stoppen met enkel vertrouwen op die weegschaal? Vanaf nu, heb je altijd wat extra cijfertjes en tools achter de hand.

Wil jij wekelijks nog meer (gratis) tips, info en inspiratie over afvallen en gezonder leven? Meld je hier aan en dan ontvang je elke maandagochtend een portie motivatie om je week goed te beginnen