Sociale gelegenheden en afvallen: zo combineer je dit!

Sociale gelegenheden gezellig eten afvallen

Afvallen is moeilijk, vooral tijdens sociale gelegenheden. De nummer één struggle is: hoe ga ik om met eten op feestjes/avondjes. Nou, afvallen ga je alleen volhouden als je gewoon een beetje normaal doet en wél nog geniet tijdens dit soort gezellige momenten. Je kunt jezelf niet opsluiten en al het sociale contact vermijden. Zo ga jij ook genieten tijdens het afvallen en ben je weer een stapje dichterbij die fijne balans.

1. Niet ontwijken

Het is vaak makkelijker om nee te zeggen tegen een uitnodiging, dan om nee te zeggen tegen een wijntje en een kaasje. Als je ergens voor uitgenodigd wordt waarvan je al weet dat er eten zal zijn, is het lastig om je plan vast te houden. Ondanks dat het makkelijker is om dit soort momenten te ontwijken, het is niet de oplossing. Het is de bedoeling dat je een levensstijl creëert die je kunt vasthouden! Hoe ga je dat doen als je nooit meer naar gezellige avondjes kunt? Gewoon gaan dus!

2. Licht je omgeving in

Wat je ook kunt doen, is je omgeving inlichten. Als zij weten waar je mee bezig bent, dan houden ze daar vast rekening mee. Doe dit vooral van te voren al, dan hoef je op het moment zelf niks uit te leggen. Dit is een goede tip als je het moeilijk vindt om nee te zeggen tegen drankjes en hapjes. Misschien inspireer je ze wel om ook gezonder te gaan leven!

3. Flexibel zijn

Ga je ’s avonds spontaan uit eten? Leuk! Ik ben dol op etentjes en ik zeg er niet zomaar nee tegen. Wees flexibel, zodat je van dit soort momenten kunt genieten. Pas bijvoorbeeld je voeding overdag gewoon wat aan, zodat je meer ruimte hebt voor het avondeten. En nouja, als je het één dag een beetje bont maakt dan maak je je progressie niet perse ongedaan. Het duurt misschien ietsje langer, maar dan heb je wel een blijvend resultaat. Dus maak je niet zo druk om dat spontane etentje, maar doe het niet drie keer per week. Je moet ook een beetje kunnen leven

4. Kiezen

Een ‘alles of niets’ instelling is geen goede instelling, helaas. Dat is vaak wel wat er in de praktijk gebeurt. Als je een avondje bij vrienden hebt, besluit je dat je vanavond wel mee mag eten en drinken. Of je besluit dat je niks neemt.. Dat is geen balans. Balans is kiezen voor datgene dat je het liefste wilt en daarvan genieten. Maak keuzes! Heb je veel zin in wat borrelhapjes? Laat de wijn dan staan. Heb je zin in een wijntje? Beperk je snacks dan, maar ga voor de rauwkost die je vrienden speciaal voor jou hebben gehaald (dankzij tip 2).

5. Probeer IIFYM

Een laatste tip is om eens een poging te doen met IIFYM. Zo kun je heel makkelijk bepaalde snacks of drankjes van te voren al inplannen en dan kun je er de rest van de dag op aanpassen. In dit artikel leg ik uit hoe je dit kunt toepassen. Ik vind dit heerlijk!

Photo:Freepik