Val je sneller af met Intermittent Fasting?

intermittent fasting afvallen

Intermittent fasting is de laatste jaren een beetje een hype. Het wordt als een soort wondermiddel gezien. De een vindt het geweldig, de ander vindt het helemaal niks. Er zit weinig tussenin. Intermittent fasting of IF betekent letterlijk: vasten met tussenpozen of  periodiek vasten.

Wat is Intermittent Fasting of IF?

IF verschilt van andere diëten, omdat het niet voorschrijft wát je moet eten, maar enkel wanneer je moet eten. Verder kun je dit dus zelf invullen. Laten we ons focussen op de vorm van IF die veel gebruikt wordt om af te vallen: time restricted fasting. Dit betekent dat je alleen tussen bepaalde tijden mag eten.

Buiten je vaste eettijden mag je wel (zwarte) koffie en water drinken, maar verder niks. Tussen welke tijden je wél eet, dat verschilt. Vaak komt het neer op 8 uren waarin je wel mag eten en 16 uren vasten. Dit kan dus van 12 uur ’s middags tot 8 uur ’s avonds zijn. Er wordt ook wel gekozen voor een tijdsbestek van maar 6 uren eten en 18 uren vasten. Dat is al een stuk pittiger, dan kun je bijvoorbeeld maar van 12 tot 6 eten.

IF is niet perse gezond

Ik wil eerst zeggen dat dit een methode is die kán werken. Het kan zijn dat jij dit een fijne manier van eten vindt, maar het is geen wondermiddel.

Deze manier van eten geeft enkel voorschriften over de tijdstippen wanneer je mag eten, maar niks over hoe je dit invult. Dat kun je zelf bepalen.

Deze methode wordt veel gebruikt bij afvallen, omdat je binnen de uren dat je wel eet best ‘veel’ kunt eten en je kunt ook nog eens alles eten dat je maar wil.

Aankomen in gewicht van deze methode

Allemaal leuk, maar als jij je binnen de 6 eeturen volpropt met calorierijke maaltijden of koek, snoep en chips, waardoor je wel heel veel calorieën binnen krijgt, dan kom je alsnog aan. En dan is het heel leuk dat je de rest van de dag niks eet, maar het maakt niks meer uit.

Ook kan het vasten ervoor zorgen dat jij zo’n honger hebt, waardoor je sneller overeet en/of eetbuien hebt in de uren dat je wel eet. Niet bepaald gezond.

De voordelen van dit dieet

Het kan zijn dat jij het prettig vindt om alleen tussen 12 en 8 te eten. Misschien werkt dit voor jou. Maar begrijp dus goed dat dit geen wondermiddel is. De basis is nog altijd: om af te vallen eet je minder dan je verbruikt. Gezien je bij IF van 8 tot 12 ’s ochtends en na 8 uur ’s avonds niks meer eet, is de kans groter dat je minder calorieën eet dan je verbruikt. Dus val je af.

Je kunt dit ook op een manier toepassen die jij fijn vindt en niet de vaste regels aanhouden. Heb jij ’s ochtends nooit honger en begin je vaak pas om 12 uur met eten? Prima!* Eigenlijk ook een soort vorm van IF, want je verkleint de tijd dat je wel eet en vergroot de tijd dat je vast (nacht + ochtend).

Het antwoord op de vraag: “val je sneller af met Intermittent fasting?” is dus nee. Het kan een fijne methode voor jou zijn, maar persoonlijk word ik er niet blij van. Calorieën zullen altijd bepalen of je wel afvalt of niet. Hoe je dit invult, is aan jou.

Besef wel dat je met deze methode alsnog een gezond en gevarieerd voedingspatroon nodig hebt en het geen vrijpas is om alles te eten wat je maar wilt.

*De discussie of ontbijt overslaan ongezond is, is al jaren aan de gang en de meningen blijven verdeeld. Het overslaan zelf heeft geen gezondheidsrisico’s, maar als je door het overslaan van je ontbijt later op de dag ‘ongezonde’ keuzes maakt (door de honger) heeft dat wel gevolgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *