Dit kun je het beste doen na een cheatday

Oeps.. het weekend was iets té gezellig. Wie gebeurt dit niet regelmatig?

Je had je nog zo voorgenomen om de balans ook in het weekend vol te houden, maar door iets teveel gezelligheid en feestjes is dit niet gelukt. Het is helemaal niet erg om af en toe een dag niet met je voeding bezig te zijn. Dat hoort erbij. Vooral als je nog een beetje zoekende bent naar balans dan kun je weleens een uitschieter hebben.

Het belangrijkste is dat je jezelf na zo’n weekend weer bij elkaar raapt en door gaat. Maar hoe kun je dit het beste weer oppakken? Wat kun je het beste doen om te herstellen van een cheatday en wat vooral niet? Kun je überhaupt gewicht aankomen van zo’n dag? Moet je extra streng op je voeding letten en bepaalde dingen wel of niet eten, of maakt dit niet uit?

Na zo’n cheatweekend kun je je behoorlijk slecht voelen. Vooral als je lichaam al een tijdje niet meer gewend is om zo te eten, dan is dat best een klap. Buikpijn en een opgeblazen buik zorgen ervoor dat je meteen niet meer lekker in je vel zit en het lijkt alsof je bent aangekomen.

Toch is het minder moeilijk dan je denkt om de draad weer op te pakken. Binnen no time ben je weer de oude! Hoe je dat het beste kunt doen, vertel ik je.

Ga niet compenseren

Het belangrijkste is dat je niet gaat compenseren voor je uitspattingen. Als je logisch nadenkt is het helemaal niet zo’n gek idee om de dag erna te compenseren voor alle extra calorieën door bijvoorbeeld veel minder te eten of extra cardio te doen (of allebei).

Het is dus heel begrijpelijk dat dit veel gedaan wordt. Toch is dit absoluut geen goed idee. Dit werkt vaak averechts. Na een cheat- meal/dag/weekend, moet je vaak weer ‘wennen’ aan je normale voedingspatroon en dan zul je wel even last hebben van cravings.

Als je dan ook nog eens flink onder je normale calorieën gaat eten, dan wordt het nog moeilijker om dit vol te houden. Het beste wat je kunt doen is gewoon weer doorgaan zoals je bezig was. Niet toegeven aan de cravings, maar weer even die balans opzoeken.

Daarnaast denkt jouw lichaam niet in periodes van een dag, of zelfs twee dagen. Als je de rest van de week je eten weer onder controle hebt, is er niks aan de hand.

Even niet wegen

Ik snap wel dat je erg benieuwd bent hoe erg ‘de schade’ is. Je wit weten of je aangekomen bent door de cheatday. Dat is vaak wat er letterlijk gezegd wordt: “even de schade bekijken” of “eens zien of de schade meevalt”. Niet erg positief, of wel?

En ik zal je vast verklappen: de schade valt nooit mee. Het zal je altijd tegenvallen. Verwacht namelijk maar niet dat je lichter bent of überhaupt op hetzelfde gewicht zit. Je zult hoogstwaarschijnlijk aangekomen zijn en dit kan een kilo zijn, maar kan ook oplopen naar zeker twee kilo.

Is dit allemaal vet? Nee. Na zo’n cheatmeal/dag gaat je lichaam veel vocht vasthouden, deels door de hoeveelheid zout. Vocht kan ervoor zorgen dat je binnen een dag tijd zo een tot twee kilo meer weegt dan eerst. Dit kun je ook vrij snel weer kwijtraken, maak je vooral niet te druk.

Kun jij het relativeren, dan kun jij je dus best wegen. Weet je dat je je nog slechter voelt als het getal omhoog is? Dan kun je het beter een paar dagen laten.

Veel water drinken

Drinken, drinken, drinken! Dit is mijn beste advies om zo snel mogelijk weer goed in je vel te zitten en op je oude gewicht terug te komen. Door veel te drinken zullen de afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen. Het liefste natuurlijk water of thee.

En onder ‘veel’ verstaan we zeker 2 tot 3 liter. Verwacht niet dat je je gedurende de dag al beter gaat voelen, maar als je de dag erna wakker wordt zal je opgeblazen buik een stuk minder zijn.

Als je deze tips aanhoudt na een cheatmeal, zal de schade echt wel meevallen. Dan wordt je schuldgevoel misschien ook wat minder, want het belangrijkste is nog altijd dat je wel GENIET van je cheatmeals.

Gun jezelf af en toe iets, maar probeer het niet te gek te maken. De dag na een cheatday pak je de draad gewoon weer op en kun je weer door.

Wil jij wekelijks nog meer (gratis) tips, info en inspiratie over afvallen en gezonder leven? Meld je hier aan en dan ontvang je elke maandagochtend een portie motivatie om je week goed te beginnen

    Een reactie op “Dit kun je het beste doen na een cheatday

    1. Pingback: Gezond eten tijdens het barbecueën | Be Stronger

    Reacties zijn gesloten.