fbpx

5 redenen om te beginnen met HIIT workouts!

Vrouw water workout buiten HIIT

Stop maar met die lange cardiosessies en begin met HIIT! Bereid je voor op een hoge hartslag, want het is pittig. Veel mensen gebruiken deze methode als ze voor de zomer wat extra calorieën willen verbranden. Het gaat namelijk een stuk sneller dan met ‘gewone’ cardio! En dat is niet het enige voordeel van deze vorm van cardio..

Wat is het?

HIIT trainingen (High Intensity Interval Training) kun je op meerdere manieren uitvoeren, maar de basis is hetzelfde. Je wisselt hoge inspanning af met korte rustmomenten.Je kunt dit op ontzettend veel manieren uitvoeren.

Tijdens het hardlopen (1 min rust – 1 min sprint – 1 min rust ..), of een complete HIIT workout in de sportschool. Dan kies je bijvoorbeeld 5 oefeningen. Je begint met oefening 1 en die doe je gedurende 2 minuten zo vaak mogelijk, je gaat meteen door naar oefening twee en doet deze gedurende 2 minuten zo vaak mogelijk.. enzovoort. Nadat je alle oefeningen gedaan hebt neem je een korte rustpauze en ga je weer door! Dit doe je dan zo’n 20-30 minuten.

1. Het is snel

Een HIIT workout duurt zo’n 20-30 minuten, dus zeg maar dag tegen lange cardio sessies! Vooral met mooi weer hebben we wel betere dingen te doen dan urenlang op de loopband staan. Even een HIIT’je en hop naar het strand!

2. Het kan overal

Je kunt het écht overal doen. Sprintjes op straat, workouts in het park of zelfs gewoon in huis. Je hebt geen zware gewichten nodig om HIIT te doen, dus de sky is the limit! Ook een ideale manier voor iedereen die op vakantie graag wilt sporten.

3. Korter en effectiever

Uit diverse onderzoeken blijkt dat HIIT minstens net zo effectief al dan niet effectiever is dan een ‘gewone’ cardiosessie. Waarom? HIIT training is vele malen intensiever dan een normale cardio sessie en daar verbrand je dus ook meer calorieën mee. Omdat het zo intensief is, heeft je lichaam meer tijd nodig om te herstellen. Om dit te kunnen doen. blijft je lichaam langere tijd meer calorieën verbruiken. Dat willen we!

4. Krijg een topconditie

Het is een ideale manier om echt aan je conditie te werken. HIIT trainingen verhogen je VO2max. Wat dat is? De maximale hoeveelheid zuurstof die aan je spieren geleverd wordt tijdens lichamelijk inspanning. Hoe hoger je VO2max, hoe beter. Dat sprintje naar de trein is voor jou geen probleem meer!

5. Nooit hetzelfde

Een HIIT workout is op ontzettend veel verschillende manieren in te vullen. Doe af en toe eens andere oefeningen, dan wordt het nooit saai. Het is toch veel leuker om af te wisselen? Je kunt het ook afwisselen door de ene keer in de sportschool te trainen en een andere keer lekker in een parkje aan de slag te gaan. Wees creatief!

Doe jij al aan HIIT?

Photo:Freepik

One thought on “5 redenen om te beginnen met HIIT workouts!

  1. Pingback: Lowerbody HIIT Workout voor thuis of buiten! | Be Stronger

Reacties zijn gesloten.