Voordat ik mijn levensstijl omgooide durfde ik geen nieuwe dingen te doen. Een HBO studie was ‘niks voor mij’ of ‘te moeilijk’ of ‘te ver weg’. Ik ging dus maar fulltime op een verzekeringskantoor werken. Documenten scannen, telefoontjes aannemen en e-mails behandelen.. Geloof me: ik weet meer van verzekeringen dan ik zou willen.

Het is toen dat ik op een dag besloot dat ik wilde afvallen en mijn eetpatroon wilde verbeteren. Ik wilde conditie opbouwen, maar bovenal: lekker in mijn vel zitten. 

 

Zeggen is één ding, doen is een tweede

Hoe dit moest? Dat heeft me veel research gekost. Veel mislukte pogingen. Veel geld. Meerdere coaches. Maar toen ik begon te veranderen, toen veranderde alles. Samen met mijn lijf, veranderde ook mijn mindset. Het gezond eten en sporten wierp zijn vruchten af, gaf me nieuwe uitdagingen en liet mij zien dat ik meer kon dan ik dacht. Ik begon me te realiseren dat, met hard werken, bijna alles mogelijk is. Ik nam mijn complete leven onder de loep.

Ik zat al 4 jaar in een verknipte relatie. Een relatie vol leugens, bedrog en manipulatie. Ik begon in te zien hoe fout dit was, hoeveel beter ik verdiende. Ik heb toen eindelijk de kracht gevonden om hier van weg te lopen. Die kracht, die had ik al die jaren niet. Nu koos ik voor mezelf en ondanks dat het moeilijk was, bracht dit me vooral nog meer focus, nog meer motivatie en meer wilskracht.

Niet veel later moest de rest van mijn veilige leventje eraan geloven. Ik raakte mijn baan kwijt, want er was te weinig werk voor me (tja, kan niet zeggen dat ik dat niet aan zag komen). Ik zocht doodleuk naar nieuw werk, maar ondertussen dacht ik wel veel na. Wat wil ik? Wat wil ik over 5 jaar? Over 10 jaar? Ik weet nog heel goed wanneer ik besloot te gaan studeren. Ik zat inmiddels een paar maandjes thuis en had net een sollicitatiegesprek gehad bij een onwijs mooi bedrijf. Een goede functie met veel doorgroeimogelijkheden, precies wat ik wilde. Of ja, wat ik eerst wilde. Het enige wat ik de hele dag aan het doen was, was opleidingen bekijken. Kort daarna hakte ik de knoop door en vertelde ik iedereen dat ik alsnog zou gaan studeren – aan de andere kant van het land. Brabant, want daar zat die studie toevallig.

Ik heb alles gedaan wat ik nooit durfde. Ik ging op kamers, kreeg een superleuke vriend en ging samenwonen. Sporten ben ik altijd blijven doen, met ups en downs. Het leven gooit je altijd obstakels toe, maar ik overwin deze elke keer weer.

GEZONDHEIDSPROBLEMEN

Één van die obstakels is nog vrij nieuw, ik ben in 2018 gediagnosticeerd met Colitis Ulcerosa. Dit is een chronische darmaandoening en wat dit voor mij vooral betekende is dat ik heel erg moest zoeken naar wat voor mij werkt. Ik ben van iemand met bakken energie veranderd in iemand die heel veel niet kan, die al kapot is na een wandeling van 5 minuten – allemaal dingen die er helaas bij hoorden. Het 5-6x per week trainen kon ik niet meer volhouden en mijn buik was soms wel wekenlang pijnlijk dik en opgeblazen. Dit was niet mijn beste periode.

Toch ben ik er heel positief in gebleven en denk ik dat ik nu sterker ben. Ik heb hier heel veel van geleerd en met name het belang van je gezondheid. Gezond bewegen en eten is nu nóg belangrijker voor mij, want door dat te doen houd ik mijn klachten minimaal of merk ik er zelfs helemaal niks van.

Het sporten kan ik weer opbouwen, mijn conditie komt langzaam terug en ik voel me weer fitter. Dit benadrukt wederom dat je alles kunt, als je er maar hard voor werkt.

Het ontstaan van Be Stronger

Mijn complete verhaal deelde ik op Instagram en hier bouwde ik een prachtige community op. Vrouwen die zich stuk voor stuk in mijn verhalen en ervaringen herkennen. Vrouwen die mij berichten sturen met vragen of met een bedankje, omdat ik ze inspireer. Ik móet hier iets mee doen, dacht ik. Dit leidde in maart 2018 tot Be Stronger. Toen had het nog niet de vorm die het nu heeft, dat heeft tijd gekost. Ik ben ook in deze periode weer enorm gegroeid en mijn bedrijft groeit met mij mee. Ik heb zelf meerdere coaches gehad die allemaal weer een andere kijk hadden. Ik heb belachelijk veel research gedaan en verdiep mij nog steeds constant in voeding, sport en mentale gezondheid. Alle technieken en methodes heb ik zo ongeveer wel geprobeerd en ervaren. Als kers op de taart heb ik ook nog eens een certificaat gehaald als Sports and Performance coach, waarbij ik veel meer geleerd heb over de mentale skills die erbij komen kijken. Alle kennis die ik opgedaan heb, heb ik gebruikt en geperfectioneerd om een programma te maken dat écht werkt. Geen one size fits all, maar een persoonlijke aanpak die wordt aangepast op jou (in plaats van andersom).

Sonja bakker, weight watchers, detoxen, sapkuren, 12 weken afval boeken.. waar zijn jullie mee bezig? 🤨 Het maakt me soms zo boos.

Inmiddels beginnen we te snappen dat koolhydraten NIET de vijand zijn, maar er zijn constant nieuwe dieethypes of trends te spotten. Ik zie de zoveeldaagse sapdetox 🥬 ook weer regelmatig langskomen (newsflash: je lichaam detoxt zichzelf al) en wat me vooral opvalt: de boeken. Ebooks, fysieke boeken, whatever. Ze beloven allemaal hetzelfde: in X aantal weken X kilo afvallen.

En dit is dus complete bullshit.

JA. Dikke kans dat je afvalt met deze rommel, want de calorieën zijn stuk voor stuk laag. 1200, 1400 of 1600 calorieën op een dag🥺 Uitschieters zijn er altijd natuurlijk, maar gemiddeld is dit het wel.

NEE. Dit is geen oplossing. De calorieën zijn zo laag, omdat je dan snel afvalt en zodat het voor IEDEREEN werkt. Want ja, als je een standaard programma maakt op 2000 calorieën dan zullen er vrouwen zijn die er niet op afvallen, dus dat kan niet he🤷🏼‍♀️ Waarom ik dit zo vreselijk vind? Omdat er geen one size fits all oplossing bestaat. Superleuk dat je buurvrouw prima gaat op 1500 calorieën, maar zij is een kop kleiner en jij sport er nog eens bij. Dus jij hebt meer nodig, punt 🤓

Conclusie? Die boeken zijn goede methodes om veel geld te verdienen met weinig werk. Een mindset- of lifestyle verandering ga je niet maken en een oplossing voor de langere termijn al helemaal niet.. Investeer in jezelf, neem een coach die maatwerk levert💕Je gaat jezelf eeuwig dankbaar zijn. Lang leve lekker eten 😍
Sonja bakker, weight watchers, detoxen, sapkuren, 12 weken afval boeken.. waar zijn jullie mee bezig? 🤨 Het maakt me soms zo boos. Inmiddels beginnen we te snappen dat koolhydraten NIET de vijand zijn, maar er zijn constant nieuwe dieethypes of trends te spotten. Ik zie de zoveeldaagse sapdetox 🥬 ook weer regelmatig langskomen (newsflash: je lichaam detoxt zichzelf al) en wat me vooral opvalt: de boeken. Ebooks, fysieke boeken, whatever. Ze beloven allemaal hetzelfde: in X aantal weken X kilo afvallen. En dit is dus complete bullshit. JA. Dikke kans dat je afvalt met deze rommel, want de calorieën zijn stuk voor stuk laag. 1200, 1400 of 1600 calorieën op een dag🥺 Uitschieters zijn er altijd natuurlijk, maar gemiddeld is dit het wel. NEE. Dit is geen oplossing. De calorieën zijn zo laag, omdat je dan snel afvalt en zodat het voor IEDEREEN werkt. Want ja, als je een standaard programma maakt op 2000 calorieën dan zullen er vrouwen zijn die er niet op afvallen, dus dat kan niet he🤷🏼‍♀️ Waarom ik dit zo vreselijk vind? Omdat er geen one size fits all oplossing bestaat. Superleuk dat je buurvrouw prima gaat op 1500 calorieën, maar zij is een kop kleiner en jij sport er nog eens bij. Dus jij hebt meer nodig, punt 🤓 Conclusie? Die boeken zijn goede methodes om veel geld te verdienen met weinig werk. Een mindset- of lifestyle verandering ga je niet maken en een oplossing voor de langere termijn al helemaal niet.. Investeer in jezelf, neem een coach die maatwerk levert💕Je gaat jezelf eeuwig dankbaar zijn. Lang leve lekker eten 😍

GEZONDHEIDSPROBLEMEN

Één van die obstakels is nog vrij nieuw, ik ben in 2018 gediagnosticeerd met Colitis Ulcerosa. Dit is een chronische darmaandoening en wat dit voor mij vooral betekende is dat ik heel erg moest zoeken naar wat voor mij werkt. Ik ben van iemand met bakken energie veranderd in iemand die heel veel niet kan, die al kapot is na een wandeling van 5 minuten – allemaal dingen die er helaas bij hoorden. Het 5-6x per week trainen kon ik niet meer volhouden en mijn buik was soms wel wekenlang pijnlijk dik en opgeblazen. Dit was niet mijn beste periode.

Toch ben ik er heel positief in gebleven en denk ik dat ik nu sterker ben. Ik heb hier heel veel van geleerd en met name het belang van je gezondheid. Gezond bewegen en eten is nu nóg belangrijker voor mij, want door dat te doen houd ik mijn klachten minimaal of merk ik er zelfs helemaal niks van. 

Het sporten kan ik weer opbouwen, mijn conditie komt langzaam terug en ik voel me weer fitter. Dit benadrukt wederom dat je alles kunt, als je er maar hard voor werkt.

5 grappige feitjes over mij

Ik lust bijna geen groente, dus ik moet altijd lachen als iemand zich schaamt omdat ‘ze bijna niks lust’. If only they knew.

In Brabant word ik er constant op gewezen dat ik zo ontzettend lomp en direct ben. Dat vinden vrienden vaak wel grappig, ze zijn dat nuchtere Noord-Hollandse gewoon totaal niet gewend. 

Wij hebben een hamster en dat is echt mijn baby. Hij is ook mega verwend inclusief gigantische kooi, bergen snoepjes en dagelijkse (verplichte) knuffels.

Ik heb nooit de ambitie gehad om ondernemer te worden. Be Stronger ben ik echt begonnen vanuit een grote passie die ik nergens anders kwijt kan. Tja, dan moet je wel!

Ik houd echt van vakantie en ga het liefst meerdere keren per jaar op reis. Ik heb dan wilde plannen, maar als ik er eenmaal ben.. wil ik het liefst na een weekje weer lekker naar huis. Drie weken Thailand, het was geweldig, maar ik ga nooit meer zo lang weg.