fbpx

Pak de controle over je agenda en je hebt altijd tijd voor jezelf

Geen tijd, de reden dat je niet gaat sporten of niet iets gezonds kunt maken. Je hebt het veel te druk! Hoe doen anderen dat ooit? Met deze tips pak jij de controle over je agenda en heb je wel tijd om te sporten of om iets anders voor jezelf te doen. Geen smoesjes meer.

Ik krijg zo vaak oprecht de boodschap: “ik heb geen tijd om dat allemaal te doen.”. Dan vraag ik me ten eerste af: “wat allemaal? Wat is er dan zoveel werk?”, maar dat is een ander verhaal. Dat is ook al een smoesje, want gezond leven is helemaal niet ‘veel werk’. Dat heb jij gewoon ingevuld.

Je wordt geleefd

Waar het in het eerste geval mis gaat, is dat je geen controle over je eigen agenda neemt. Daar gaan we het nu wel over hebben. Ik heb dit probleem namelijk (bijna) nooit. Ik zeg bijna, want natuurlijk gaat het wel eens mis hè, hoort erbij. In het begin gaat het wat vaker mis dan je wilt, maar dat is oke.

Hoe richt jij je agenda in? Misschien houd je geen planning bij, dan gaat er ook iets fout. Als je niks plant, is er waarschijnlijk nooit veel tijd. Het kan op je telefoon, in een papieren agenda of wat dan ook, maar je hebt iets nodig.

Waarschijnlijk doe jij het als volgt. Je hebt je vaste werkdagen, die gaan er eerst in. Houd je wel genoeg tijd over. Die druppelen langzaam ook voller. En de weekenden.. oei. Nou, ja. Vervolgens kijk je op maandag wanneer je die week tijd hebt om boodschappen te doen, naar yoga te gaan of om echt even ‘niks’ te doen. En guess what: er is geen tijd meer voor al die dingen.

Geef jezelf prioriteit en je hebt ineens tijd over

Tijd voor een andere aanpak. Ik word wel eens egoïstisch of arrogant genoemd, vooral door mensen die me niet zo goed kennen, maar het is waar: ik ben soms heel egoïstisch. En dat is verdomme mijn goed recht. Ik heb er zo’n hekel aan dat voor jezelf kiezen in Nederland zo’n taboe is. Zeggen dat je ergens geen zin in hebt en dus niet komt? Nee, als je kan, dan kom je. Onzin.

Ik plan mijn eigen tijd eerst in, daarna de rest.

Je leest het goed. Eerst ik. IK kom altijd voorop. Op die uitzonderingen na dan, he. En die fouten die ik en ook jij regelmatig maak. Laatst had ik nog per ongeluk iemand twee afspraken rondom de middag gepland. Dan kan ik niet, dan heb ik lunchpauze en wandel ik met mijn hond.

Zo pak jij controle over je agenda en heb je wel tijd om te sporten/gezond te eten/netflixen

  1. Pak je agenda. Ik werk zelf meteen ‘kale’ planner met weekoverzichten. Heerlijk vind ik dat.
  2. Nu kan het zijn dat er al dingen vast staan, dus zet die er vast in, want daar ontkom je nu niet meer aan (tenzij je nog af kunt zeggen?).
  3. Wat vind jij belangrijk en wil jij echt doen? Denk aan yogales op donderdagavond of uitgebreid koken op maandavond. De nagelsalon op dinsdagmiddag. Je lunch, ’s ochtends een uurtje met koffie en muziek aan tafel ontbijten. Een wandeling ’s middags. Schrijf het allemaal op en claim die ruimte.
  4. Nu kom je misschien al in de knoop, want bij punt 2 heb je al verplichtingen opgeschreven. We gaan nu dus al je me-time vooruit plannen. Voor de komende weken: schrijf ze op. Nou, agenda wordt al een stukje voller.
  5. Als je iets hebt, als er iets tussen komt: je kijkt in je agenda of je kan of niet. Is het om 1 uur tijdens je wandeling? Dan zeg je sorry, ik kan alleen om half 2 / 2 uur. Jouw tijd is vanaf nu heilig. Non-negotiable.

Ik zal je vertellen dat ik nog maar kort met deze methode werk. Meteen maakte ik al fouten door afspraken ‘die echt belangrijk waren’ wel om 12 uur te plannen terwijl ik dan duidelijk met de hond wil wandelen. Daar leer je van, want hoe belangrijk was dat nou écht? Kon het echt geen uur later of misschien een andere dag?

Meestal kan dat wel. Alleen in ons eigen hoofd vullen we het voor de ander al in, het moet dan. Bij een eerste voorstel van dag en tijdstip, durven we al bijna geen nee meer te zeggen. Onderhandelen! Of zorg dat jij het voorstel doet, dan pak je pas echt controle over je agenda.

Hoe druk je ook bent, als jij deze controle pakt heb je altijd tijd. Geen ongelimiteerde tijd, dat heeft niemand. Maar wel tijd om de belangrijkste dingen te doen en je zult jezelf nooit meer voorbij lopen. Herhaal elke dag voor jezelf: mijn tijd is heilig. Because it is.

Een reactie op “Pak de controle over je agenda en je hebt altijd tijd voor jezelf

  1. Pingback: Te druk om te sporten? Zo maak je tijd om te sporten als je het druk hebt | Be Stronger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *