Kun je koolhydraten eten als je wil afvallen? (ja!)

Koolhydraten geen dikmaker afvallen

We zijn tegenwoordig (gelukkig) niet meer zo bang voor brood als eerst, maar ik kwam erachter dat koolhydraten en ook brood nog steeds vaak onterecht als dikmaker gezien wordt.

Koolhydraten worden vaak geschrapt of geminderd als iemand gezonder wil eten, want ‘brood en pasta zijn niet goed voor je’. Nou, ik zal je vertellen: je kunt prima elke dag pasta eten. Thank god.  

Wat zijn koolhydraten nou precies? (geen dikmaker)

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten.

Producten die voornamelijk uit koolhydraten bestaan zijn bijvoorbeeld aardappels, pasta en brood, maar ook snoep, fruit en frisdrank.

Als koolhydraten door je lichaam verteerd worden, komen ze als glucose (suiker) in je bloed. Dit wordt vervolgens opgenomen in je spierweefsel en levert dan energie. Het teveel aan glucose wordt opgeslagen – als lichaamsvet.

Koolhydraten schrappen?

Veel diëten zijn laag in koolhydraten. Niet alleen tijdens het volgen van zo’n dieet eet je bijna of geen koolhydraten, maar ook daarna. Compleet onnodig.

Wat is het idee achter zo’n dieet? Dat is dat als jij je koolhydraten schrapt, je lijf geen insuline aanmaakt en je ook geen vet opslaat. Al vermoed ik dat de meesten die zo’n dieet volgen, het vooral doen omdat ze het bij anderen gezien hebben, niet wetende waarom.

Calorieën bepalen of je afvalt

Om de een of andere reden vergeten we de energiebalans altijd. Afvallen is heel simpel: als je meer verbruikt dan dat er binnenkomt dan val je af. Eet je meer dan dat je verbruikt, dan kom je aan.

Als jij koolhydraten schrapt, dan schrap je dus niet alleen een belangrijk voedingsmiddel, maar ook: koek, snoep, chocola, ijs en chips. En denk eens aan het ongezonde beleg dat je op je broodjes doet of de calorierijke saus die je bij je pasta eet.

Je schrapt dus een heleboel calorieën en dat is de reden dat je afvalt. Dit heeft weinig te maken met het feit dat je geen brood meer eet. Dit heeft alles te maken met de calorieën die je dagelijks eet.

Je kunt ook aankomen met een koolhydraatarm dieet

Je schrapt dan wel de koolhydraten, maar als jij dit vervolgens allemaal aanvult met bronnen van vetten en eiwitten, dan kun je alsnog boven je verbruik gaan eten en dus aankomen.

Noten, avocado en zalm zijn dan wel bronnen van ‘gezonde vetten’, ze bevatten alsnog negen calorieën per gram. En dit terwijl een gram koolhydraten slechts vier calorieën bevat.

Als jij dus als je koolhydraten door vetten vervangt, dan kan dit nog wel eens vies tegen gaan vallen. Ik heb deze fout zelf ook gemaakt, toen ik besloot dat ik gezond ging eten. Een flink schaaltje met noten in plaats van een koek.. Wist ik veel dat daar veel meer calorieën in zitten!

Je kunt wel afvallen met dit dieet.. maar dat is vaak tijdelijk

Vooral tijdens de eerste dagen van het volgen van een koolhydraatarm dieet zul je resultaat zien. Koolhydraten worden namelijk met vocht in je spieren opgeslagen. Zo gauw je voorraad op begint te raken, zal je ook veel vocht kwijtraken.

Dat zie je heel snel terug op de weegschaal, maar dit is geen vet. Dit is ook de reden dat je na een ‘cheatday’ vaak meteen 0,5-1kg zwaarder weegt. Het is vocht!

En ja – je kunt heel snel afvallen op een koolhydraatarm dieet. Net zo snel als op elk ander dieet waarbij je in zo’n strenge calorierestrictie zit.

Je dagelijkse calorieën bepalen je succes met afvallen. Of je die calorieën nou uit koolhydraten, eiwitten of vetten haalt: dat maakt dan weinig uit.

Wil je weten wat wél belangrijk is als je wil afvallen? Download mijn gratis e-book met mijn 3 gouden tips voor succesvol afvallen hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *