De invloed van een slaaptekort op je gezondheid

slaaptekort vrouw weinig slapen invloed

We hebben het allemaal wel eens veels te druk. Je zit tot ’s avonds laat nog van alles te doen en vervolgens lig je wakker in bed, omdat er nog gedachtes en to-do lijstjes door je hoofd spoken. Toch is het op dat soort momenten des te belangrijker om toch genoeg slaap uurtjes te maken, want een slaaptekort heeft meer invloed op je lichaam dan je denkt. Naast dat je niet de gezelligste bent, heeft het bijvoorbeeld ook invloed op je stofwisseling.

Cravings

Slaaptekort heeft invloed op twee hormonen die je eetlust reguleren, greline en leptine. Greline geeft bijvoorbeeld een seintje aan je hersenen dat het tijd is om te eten. En helaas, bij te weinig slaap geeft hij dat signaaltje íets te vaak.. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, dan heb je leptine nog. Leptine zorgt er voor dat je het gevoel krijgt dat je ‘vol’ zit. Maar je raad het al: als je niet goed slaapt dan is dit ook van slag. Oftewel: cravings en eindeloze honger. Niet zo’n fijne combi.

Vergeetachtig

Uit een Nederlands onderzoek is gebleken dat een slechte nachtrust een negatief effect heeft op je geheugen. Niet zo handig als je aan het blokken bent voor een toets. Of als je de cijfers voor de vergadering aan het stampen bent.

Rimpels

Tuurlijk, dat kan er ook nog wel bij. Je ziet er niet alleen moe uit, je krijgt ook sneller rimpels. Slaaptekort verhoogt bijvoorbeeld de hoeveelheid cortisol in het bloed, wat de werking van het huidverstevigende collageen dwarsboomt.

Probeer dit eens!

1. Het lijkt me vrij duidelijk dat een slaaptekort niet fijn is. Toch is het lastig om uit zo’n vicieuze cirkel te komen. Probeer op een bepaald tijdstip je laptop uit te zetten en ga iets ontspannends doen om je hoofd leeg te maken. Voor de een is dat een boek lezen, voor een ander is dat misschien een spelletje of een workout. Zoek uit wat voor jou werkt en laat je niet beïnvloeden door anderen.

2. Sporten kan ook helpen je nachtrust te bevorderen. Het schijnt dat mensen die 4 keer per week 20 minuten sporten, beter slapen. Nog een reden om actiever te worden!

3. Ga je op tijd naar bed, maar word je helemaal niet uitgerust wakker? Dan kan het zijn dat je wekker af gaat terwijl jij net in een diepe slaap zit. Als je slaapt, ga je door verschillende periodes van diepe en lichte slaap. Je wilt het liefst wakker worden tijdens een lichte slaap, dan ben je veel uitgeruster! Hier heb je tegenwoordig hele handige apps voor.

4. Zorg voor een goed ritme. Je lichaam went aan een bepaald slaapritme en als jij elke dag om andere tijdstippen gaat slapen/opstaat, dan raakt je lichaam van streek. In het begin ben je misschien moe als je wakker wordt, maar houd dit even vol en dan went het vanzelf! Mits je 7 à 8 uur slaap hebt gehad, natuurlijk.

Slaap jij genoeg?