fbpx

Intermittent fasting om sneller af te vallen: werkt het echt?

Intermittent fasting morning coffee

Intermittent fasting is het laatste jaar ontzettend populair geworden. Het zou helpen om sneller af te vallen en niet veel moeite kosten. Klinkt geweldig, toch? Ik ga je vandaag vertellen of deze vorm van vasten inderdaad werkt om af te vallen en waarom dit zo is – of niet. Lees snel verder

Wat is intermittent fasting?

Het verschil tussen IF en andere diëetmethoden is dat je bij IF geen voorschriften krijgt over wat je mag eten. Intermittent fasting bepaalt wél wanneer je mag eten en dat vul je verder zelf in. Ik ga het met jullie hebben over de vorm van vasten die nu veel wordt gebruikt om af te vallen, dit heet time restricted fasting. Bij deze methode eet je namelijk alleen tussen bepaalde tijden, maar je vast geen complete dagen. Buiten je ‘eettijden’ mag je wel koffie of water drinken, maar verder niks. Tussen welke tijden je wel eet, verschilt. Vaak komt het neer op 8 uren waarin je wel mag eten en 16 uur vasten. Van 12 uur ’s middags tot 8 uur ’s avonds bijvoorbeeld!

Val je sneller af met IF?

We halen eerst de basis van het afvallen erbij: je valt af als je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt.
Als je dit nu vertaalt naar IF dan kun je twee conclusies trekken:
– Je kunt afvallen met IF
– Je kunt aankomen met IF

Of het voor jou werkt, is heel erg persoonlijk. Sommigen vinden het makkelijker om onder hun verbruik te eten als ze alleen tussen 12:00 en 20:00 mogen eten. Je hebt namelijk maar 8 uur de tijd om je calorieën binnen te krijgen. Dat zijn aanzienlijk minder eetmomenten dan bij iemand die geen IF doet. Daar hangt ook weer een nadeel aan vast, want je eet dus grotere maaltijden per keer, omdat je anders niet genoeg tijd hebt om calorieën binnen te krijgen. Daar moet je van houden. Het voordeel van deze vorm van vasten is dat het relatief snel went. De eerste dagen zul je tot 12:00 best wat moeite hebben om niet te eten, maar na een tijdje gaat dit (meestal) over.

Voor de duidelijkheid: jaren geleden is in diverse onderzoeken al bewezen dat het overslaan van het ontbijt geen nadelige gevolgen heeft voor je gezondheid en tevens geen invloed heeft op het afvallen.

Is het wat voor mij?

Of het voor jou werkt, is iets dat je zult moeten proberen! Probeer het altijd minimaal twee weken vol te houden, want het heeft even tijd nodig om aan een nieuw patroon te wennen. Ik zet de voor- en nadelen op een rijtje, trek zelf een conclusie.

Voordelen IF

  1. Grotere maaltijden eten, zorgt dat je minder het gevoel krijgt alsof je op dieet bent
  2. Sommige mensen vinden dit makkelijker vol te houden
  3. Geeft houvast/regelmaat

Nadelen IF:

  1. ’s Ochtends/ ’s avonds mag je niks meer eten/drinken
  2. Grote maaltijden, omdat je anders niet genoeg calorieën binnen krijgt
  3. Door de honger maak je mogelijk eerder ongezonde keuzes waardoor je calorieën alsnog te hoog uitkomen
  4. Niet optimaal voor je sportprestaties