“Ik heb tijdens de vakantie alles losgelaten en nu lukt het niet meer..”

Je kent het wel, je bent al weken of maanden heel goed bezig met sporten én je eet ook nog eens vrij gezond. In de zomer ga je wat vaker dagjes weg, uit eten en je gaat natuurlijk twee weken op vakantie. En, op vakantie moet je wel genieten. Daar ben ik zelf ook groot voorstander van, maar het is wel belangrijk om het weer op te pakken als je terugkomt. Dat is helaas wat moeilijker dan het lijkt..

Geniet, maar geniet ook echt

Laat ik als eerst even zeggen dat ik altijd aanraad om tijdens de vakantie optimaal te genieten van al het moois dat het land te bieden heeft. Ik vind het zelf heel raar als je op vakantie een streng dieet aanhoudt en ik vind dat ook niet gezond. Wat wél een goede keuze is, is om tijdens je verblijf daar bewuste keuzes te maken. Genieten betekent niet dat je elke avond 5 wijntjes moet wegtikken of dat je elke avond een gigantische sorbet moet eten. Doe gewoon ‘nomaal’ en zorg dat je overal ook echt van geniet! Niet eten om het eten, maar eten om te genieten.

Niet meteen wegen

Het kan zijn dat je na je vakantie toch en kilo of drie bent aangekomen. Raak dan vooral niet in paniek, je houdt ook vocht vast door het ‘rare’ eten en zult de komende dagen een deel weer kwijt zijn. Wat ik zelf het fijnst vind, is om niet meteen na je vakantie te wegen. What is the point anyway? Je bent misschien geneigd om de ‘schade’ te bekijken, maar stel dit even een week uit.

Dit moet je wél doen

Het gewicht dat je wel echt bent aangekomen, gaat er in principe vrij makkelijk weer af door je oude gewoontes weer op te pakken. Helaas is dit vaak moeilijker dan je in eerste instantie verwacht. Misschien heb je nog een tijdje thuis vrij en ga je nog leuke dagjes weg en regelmatig uit eten. Of je drukke leven begint meteen weer. Hoe dan ook: in beide gevallen is het moeilijk om weer gezond te eten en regelmatig te bewegen. Gelukkig heb ik een aantal tips die je kunnen helpen

  1. Geniet thuis van leuke dingen, maar maak het niet te gek. Dat je weer thuis bent betekent niet dat je niks lekkers meer mag eten of niks leuks meer kan doen. Ga je morgenavond lekker dineren met vriendinnen? Prima! Eet de rest van de week dan wél volgens schema zodat het allemaal in balans blijft. Ook tijdens het etentje kun je bewuste keuzes te maken door bijvoorbeeld na één wijntje over te stappen op water. Het kan best gezellig zijn zonder liters alcohol.
  2. Wissel de sportschool af met wandelen. Meer bewegen betekent niet perse dat je weer vier keer in de week in de sportschool moet staan. Is het mooi weer? Maak een flinke wandeling in het bos of aan het strand! Is er een leukere manier van cardio?
  3. Zet die ‘alles of niks’ mentaliteit uit je hoofd. Één dag heb je jezelf flink laten gaan, dus wat heeft het nog voor zin.. Dit leidt vaak tot cheatdagen in plaats van cheatmeals en dit zorgt ervoor dat je het de dag erna nog moeilijker kunt oppakken. Als je een dag je boekje te buiten bent gegaan, pak het dan de dag erna positief weer op. Oke, het was echt te gek, maar heb ik genoten? Ja. Mooi, nu weer door.
  4. Ook je saaie, gezonde maaltijden kun je leuker maken. Maak eens een luxe salade met zalm en kleed het lekker aan, in plaats van je standaard bakje. Maak er wat van! Je hoeft echt niet zo saai te eten om gezond te kunnen eten, maar wees een beetje creatief.

Heb je dit allemaal geprobeerd en wil het nog steeds niet lukken? Je zult het toch echt zelf moeten doen. Zorg dat je duidelijke doelen stelt die ook haalbaar voor je zijn. Doe je best, sleep jezelf naar buiten ook als je geen zin hebt en laat die chips gewoon een keertje staan. GO FOR IT! Binnen no time heb je je ritme weer terug en zit je weer in je flow.