Ik heb geen spierpijn! Dan heb ik vast niet goed getraind

samen sporten spierpijn

Gisteren heb je keihard getraind en zware gewichten gepakt bij je oefeningen. Aan het eind was je kapot, dus je bereidde jezelf al voor op flink wat spierpijn. De dag erna word je wakker en.. geen spierpijn. He? Hoe kan dat? Heb ik dan niet goed getraind? Of spierpijn iets zegt over de kwaliteit van je training, dat leg ik je uit. En ,hoe ontstaat spierpijn eigenlijk?

De spierpijn die je de dag(en) na je training voelt, is Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS). Soms voel je het al opkomen zo’n 6 uurtjes na je training en na 2 dagen is het op zijn ergst. Daarna neemt het rustig aan weer af. Veel mensen zien spierpijn als prestatie indicator: hoe meer, hoe ‘beter’ je getraind hebt. Maar is dit wel zo?

Hoe ontstaat het

Spierpijn ontstaat, uiteraard, tijdens het trainen. Tijdens je oefeningen beschadig je je spieren. Er ontstaan kleine scheurtjes. Dit gebeurt ook tijdens hardlopen, zwemmen, voetballen.. bij elke activiteit waarbij je je spieren intensief belast. Die scheurtjes zijn helemaal niet erg, want je lichaam herstelt dit én dit zorgt uiteindelijk voor meer spiermassa.

Geen spierpijn, geen vooruitgang?

Het klinkt dus alsof spierpijn inderdaad een indicatie is van je prestaties. Toch is dat niet zo en daar zijn meerdere redenen voor. Spierpijn is vaak extra hevig als je een nieuwe trainingsmethode bent begonnen, maar niet iedereen is hier even gevoelig voor. Ook zijn bepaalde spieren vatbaarder voor spierpijn dan andere spieren.

Daarnaast bepalen je genen of je wel of geen spierpijn zult voelen. Dit is afhankelijk van de gevoeligheid van de pijnreceptoren in je spiercellen. Bij de een zijn deze gevoeliger dan de ander. Dit verklaart waarom jij misschien bijna nooit spierpijn hebt en een ander wel. De spierschade kan even groot zijn, maar je pijnreceptoren verschillen.

Hier aan zie je wél of je goed traint

Vergeet spierpijn dus lekker, maar geef 200% tijdens je trainingen. Heb jij jezelf tot het uiterste gedreven? Heb je bij elk setje dat te makkelijk ging een zwaarder gewicht gepakt? Dan ben je goed bezig! Als je de dag erna wakker wordt zonder spierpijn, wees dan gewoon blij. Het is ergens ook een groot voordeel, want dan kun je de dag erna weer 200% geven in plaats van rustig aan moeten doen, omdat je nog te stijf bent.

Photo:Freepik