fbpx

“Ik ben net gestopt met bulken, nu ga ik cutten” .. je gaat WAT?

couple bodybuilding fitness bench press

Cutten en bulken. Termen die doorgaans in een gesprek worden genoemd of zomaar onder alle instagram foto’s staan alsof het overduidelijk is wat het betekent. “De zomer is weer voorbij, tijd om te gaan bulken! #gains” Eh, excuse me? Na het lezen van dit artikel kun je lekker mee praten, want ik leg je uit wat deze termen betekenen. Het is tenslotte al april en de bikini’s mogen binnenkort uit de kast.. #cuttingseason

Laten we eens beginnen met bulken. Grappig trouwens, want meestal begin je met cutten (ha-ha). Als we ‘bulken’ opzoeken in de Van Dale, dan vind je dit:

bul·ken (bulkte, heeft gebulkthij bulkt van het geld, is overmatig rijk

Helaas is dat niet wat we bedoelen. Als je de definitie van ‘bulk’ bekijkt, komen we wél ergens in de buurt, namelijk: onverpakte lading, massa.

Bulken

Massa dus. Dat is hét keyword als je het over bulken hebt. Wanneer je besluit te gaan bulken, dan betekent dat simpelweg dat je spiermassa wilt opbouwen. Het hoofddoel is dus: aankomen in massa. Spiermassa. Vaak begin je hier na de zomer mee, want als je gaat bulken dan kom je niet alleen in spier aan, maar ook in vet. Als mensen het hebben over een ‘lean’ bulk dan bedoelen ze dat ze gewoon aan het bulken zijn, maar gewichtstoename minimaal proberen te houden. Dit is de beste manier van bulken, omdat het heel gecontroleerd gaat. Wat je in principe (ongeveer) gaat doen is dit:

Je verhoogt je calorie-inname met stappen van 200-300 calorieën per 2 weken. Hierbij houd je je gewicht en vetpercentage in de gaten. Zolang je vetpercentage niet of licht stijgt, blijf je ophogen in calorieën. Hierbij eet je alsnog volgens een bepaald voedingsschema’s en zijn de verdelingen van je macro’s erg belangrijk, Ook je trainingen worden aangepast, aangezien je nu een ander doel hebt (meer spiermassa).

Niet zo ingewikkeld toch? Bulken = aankomen in spiermassa. Dat vergeet je nooit meer.

Cutten

Nou, dan blijft er nog maar één optie over. Cutten betekent afvallen, of eigenlijk: het verlagen van je vetpercentage. Het woord ‘cutten’ heeft een logischere oorsprong. In het engels zeggen ze ‘cutting down on calories’, wat betekent dat je gaat minderen in je calorie-inname. Dit doe je als je wilt afvallen. Na het verlagen van je vetpercentage zie je de resultaten van je bulk ook veel beter, omdat de definitie van je spieren zichtbaarder wordt. De beste manier om te cutten is als volgt:

Je verlaagt je calorie-inname met stapjes van 100-200 calorieën. Je houdt je omvang, gewicht en vetpercentage in de gaten terwijl je dit doet. Val je langzaam af? Prima! Zo niet, verlaag nog iets in calorieën. Als je rustig blijft zakken in je vetpercentage, hoef je je calorieën niet nog meer te verlagen. Waarom zou je? Je kunt er ook voor kiezen om extra cardio toe te voegen zodat je daar calorieën mee verbrand en je toch wat meer kan blijven eten.

Dus heel simpel: cutten = zakken in vetpercentage.

Waarom ik iedereen aanraad om te bulken

Ik hoor je denken. Waarom zou ik gaan bulken als ik eindelijk op mijn doelgewicht zit? Ik zal je vertellen waarom ik er zelf voor koos om te gaan bulken – en het iedereen aanraad. Ik was aardig wat afgevallen, zo’n acht kilo. Ik zag andere ‘fitgirls’ die hetzelfde wogen, even lang waren en toch een veel mooier lichaam hadden. Ik was gewoon slank geworden, maar zij waren fit. Sterk! En ja, daar heb je spiermassa voor nodig. Zo ziet die ene fitgirl er op 60 kilo heel anders uit dan iemand die geen krachttraining doet. Wanneer je gaat bulken, bouw je spiermassa op: ronde billen, maar ook bredere schouders, gespierde bovenbenen en biceps. Klinkt misschien heftig, maar dat valt echt wel mee. Het zorgt voor meer vormen in je lichaam. Ook lijkt je taille weer smaller, door je bredere bovenlichaam.

Bulken en cutten is dus de ideale manier om het lichaam te creëren dat jíj wilt. Oh enne, tijdens je bulk is het niet zo erg als je af en toe wel die bak Ben & Jerry’s leeg eet..