fbpx

Heerlijke havermout ontbijtjes op 3 manieren

oatmeal havermout oats

Havermout is hip! En wist je al dat je er eindeloos mee kunt variëren? Naast ‘gewone’ oats kun je er namelijk nog veel meer mee.. Ik deel vandaag mijn receptjes voor een gewoon havermoutje, oven baked oats én overnight oats! Dit zijn allemaal ontzettend gezonde ontbijtjes én het vult enorm: hallo energie voor tien! Nou, aan de bak!

‘Gewone’ havermout

Gewone havermout is helemaal niet saai. Je kunt er lekker fruit doorheen doen, maar probeer ook eens een snufje kaneel of cacao! De enige ingrediënten die je nodig hebt zijn havermout, magere melk (of water) en eventueel eiwitpoeder en fruit. De basis maak je zo:

  • Meng 40 gram havermout met 200 milliliter melk tot een papje. Voeg nu eventueel kaneel, cacao of een schepje eiwitpoeder toe. Zet het bakje ongeveer 1.5 tot 2 minuten op 900 watt in de magnetron en kláár! Houd je havermout wel in de gaten, als het te lang in de magnetron staat dan wordt het eh.. net een blok cement. Niet lekker. Wil je wat extra smaak toevoegen? Blauwe bessen zijn er ontzettend lekker in, maar je kunt natuurlijk alle toppings gebruiken die je kunt bedenken. Wat ook heel lekker is: stukjes appel erin doen vóór het de magnetron in gaat.

Oven baked oats

Oven baked: gewoon havermout maar dan in de oven! Krijg je toch weer een hele andere textuur. Het moet best lang de oven in, dus doe het vooral vóór je je gaat opknappen ’s ochtends. Zo maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng 50g havermout met 100 milliliter melk tot een papje. Je kunt trouwens elke soort melk gebruiken die jij wilt. Doe er nu eventueel wat doorheen. Ook hierbij is het heel lekker om er appel doorheen te doen. Warme stukjes appel, heerlijk! Speculaaspoeder is ook een flinke aanrader. Doe je mengsel dan in een ovenschaaltje en zet het 25-30 minuten in de oven.

Overnight oats

Dit is dus ideaal als je je ontbijtje on the go wilt opeten. Je maakt het de avond van te voren, zet het een nachtje in de koelkast en dan heb je de dag erna een heerlijk dik papje. Deze bestel ik regelmatig bij de Yoghurt Barn, die vind ik heerlijk. Maar nu gaan we het zelf maken!

  • Meng 40g havermout met 100 milliliter plantaardige melk, zoals haver of amandel. Ongezoete amandelmelk heeft bijna geen calorieën! Je kunt er nu als je wilt wat chia- en lijnzaad of kaneel aan toevoegen. Je zet het een nachtje in de koelkast en de dag erna kun je het zo meenemen! Wel even goed roeren van te voren. Je toppings doe je erover heen wanneer je het gaat eten. Niet zo lekker als je noten helemaal zacht zijn en fruit wordt er ook niet lekkerder op. Gewoon in een apart bakje meenemen dus.

Varieer vooral lekker met de toppings en dan wordt havermout nooit saai! Er zijn nog veel meer mogelijkheden voor een lekker havermoutje.. wees creatief!