Gezond eten tijdens het barbecueën

barbecue beach party

Heerlijk toch, dat de zomer eindelijk doorkomt? Dat betekent dat het barbecueseizoen weer geopend is! De supermarkten liggen vol met barbecue vlees en lekkere stokbroden. Maar.. hoe zorg je ervoor dat je ook dan een beetje gezond kunt eten? Het draait allemaal om het maken van gezonde keuzes. Met deze tips kun je gewoon lekker mee eten!

Je kunt natuurlijk overdag wat compenseren, zodat je ’s avonds meer vrijheid hebt zonder dat je helemaal buiten je calorieën gaat. Wat je óók kunt doen, is de barbecue eens anders aanpakken.

Vlees

Barbecueën draait natuurlijk om de grill! En wie is er niet dol op vlees van de barbecue? Je kan dit zo gek maken als je wilt. Als je lekker wat kipfilet marineert, kun je daar lekkere stokjes van maken. Daar zitten helemaal niet veel calorieën in én je hebt ook geen vet nodig om in te bakken. Win-win! Je kunt ook wat paprika tussen de stukjes vlees doen, voor een lekkere healthy mix. Kies je voor hamburgers of spareribs? Wees je er dan bewust van dat daar een stuk meer calorieën inzitten.

Vis

Vergeet je soms hoe lekker vis kan zijn? Op de barbecue vind ik dit nog veel lekkerder! Een beetje citroen en tijm, peper en zout en hoppa: in een zilverfolietje op de barbecue. Simpel én heerlijk. Je kunt vis niet alleen op de barbecue maken, maar ook door een salade verwerken..

Groente

Uhm, vergeten we niet iets? Het draait niet allemaal om vlees. Where did the veggies go? Ik zie altijd vrij weinig groen op tafel, op een verloren bakje sla na. Breid dit eens uit! Maak een lekkere uitgebreide salade. Een gevulde portobello, een maiskolf, groentespiesjes.. Groente is juist heel lekker als je het grilt, dus waar wachten we nog op?

Bijgerechten en sausjes

Híer gaat het vaak mis. Die bijgerechtjes.. Heerlijke stokbroodjes, wat kruidenboter en aioli.. misschien nog wat van die pastasalade. Ook bij het vlees horen lekkere sausjes en vergeet de wijntjes niet! Een half stokbrood bevat al zo’n 300 calorieën en als je die dan met kruidenboter belegt tikt het hard aan. Één wijntje, zo’n 65 calorieën voor een witte, is nog wel te overzien. Worden het 4 wijntjes, dan stapelen de calorieën toch weer op. Zoals je ziet is ook hier weer het keyword: balans.

Balans!

Ik ben benieuwd hoe vaak ik dit woord nog ga rondstrooien, haha! Balans is echt mijn levensmotto. Wil je graag wijn en veel bijgerechtjes eten? Kies dan voor wat magerder vlees. Heb je liever zo’n lekkere, dikke sparerib? Doe dan rustig aan met het stokbrood. Barbecueën is echt geen ramp voor je dieet, met de juiste balans doet het absoluut geen schade. Geniet! Oh enne, als je het per ongeluk tóch te gek hebt gemaakt.. Doe dan vooral niks raars, maar pak de boel gewoon weer op.

Photo:Freepik