Dé training voor een gespierde rug, want wie wil dat nou niet?

rug training back workout vrouw

Een gespierde rug mannelijk? Welkom in de 21e eeuw, vrouwen doen lekker waar ze zelf zin in hebben. Persoonlijk vind ik een gespierde rug bij een vrouw prachtig. Enne: met een bredere rug lijkt je taille optisch nog smaller. Nog meer redenen om die rug eens flink aan te pakken met deze training. Let’s do this!

(assisted) pull ups
12, 10, 8, 6 herhalingen

We willen stiekem allemaal een pull-up kunnen, toch? Nou, begin maar met oefenen! Je kunt een assisted apparaat gebruiken of elastieken. Pak de handvatten breed vast en trek jezelf omhoog. Let op dat je je schouderbladen samenknijpt, dan gebruik je goed je latissimus dorsi: je lats.

Lat pulldown
12, 10, 8, 6 herhalingen

De lat pulldown is een zeer geliefde oefening en één van mijn favorieten tijdens mijn rug training. Ga op het bankje zitten en zet je benen goed onder de klem, die zorgt ervoor dat je met je kont goed op het bankje blijft. Pak de stang net buiten schouderbreedte vast en ga weer zitten. Zit goed rechtop en leun dan licht achterover, duw je borst naar voren. Breng de stang dan naar je borst toe en laat hem gecontroleerd weer omhoog gaan. Herhaal dit.

Cable row met één arm tegelijk
12, 10, 8, 6 herhalingen

Een leuke variatie op de ‘gewone’ cable row. Je hebt zo’n handvat nodig, die maak je vast aan de kabel. Ga zitten op het bankje, zet je voeten op de steunen en houd hierbij je benen licht gebogen. Zit rechtop, borst vooruit. Je kunt één arm in je zij houden terwijl je met de andere kant de oefening uitvoert. Trek het gewicht naar je toe, tot je hand ongeveer ter hoogte van je zij is. Breng je arm gecontroleerd weer terug naar de beginpositie. Herhaal dit en doe daarna de andere kant.

Lat prayers
4 x 12 herhalingen

We hebben weer een cable nodig! Stel de pulley hoog in en maak het touw eraan vast. Ga op je knieën zitten en buig licht voorover. Trek vervolgens het touw naar je toe, waarbij je goed je lats focust. Breng gecontroleerd weer terug. Als je het focussen op je lats eenmaal door hebt, is dit een hele fijne oefening!

Succes, je kan dit!

Photo:bretcontreras.com