fbpx

Wat houdt de 80/20 regel in en hoe pas je dit toe?

fruit bowl chocolate

Heb je wel eens van de 80/20 regel gehoord? Veel mensen zweren hierbij en het heeft ook zeker zijn voordelen! Toch zitter er ook een aantal nadelen aan. Ik vertel jullie er meer over – of het wat voor je is, bepaal je daarna zelf!

De 80/20 regel betekent dat 80% van je voeding uit gezonde, onbewerkte producten komt. De overige 20% mag dan uit ‘ongezondere’ producten bestaat.

Hoe pas je dit toe?

Je kunt dit op verschillende manieren indelen. Denk aan overdag gezond eten en ’s avonds je 20% gebruiken om iets lekkers te nemen. Of doordeweeks gezond eten (80%) en in het weekend de boel wat los te laten (20%). Dat vind ik persoonlijk een fijne. Het risico daarvan is dat je in het weekend ontzettende eetbuien hebt en dat je maandag moeite hebt om het weer op te pakken. Je kunt ook een maaltijd nemen die voor 80% gezond is en 20% minder gezond. Een gezond hoofdgerecht en een heerlijk toetje bijvoorbeeld, of gezonde aardappeltjes met kip en daar wat mayonaise bij.

Minder streng voor jezelf

Het grote voordeel van deze manier van eten, is dat je een stuk minder streng voor jezelf bent. Je geniet van lekkere dingen terwijl je toch oplet met wat je binnen krijgt. Dit kan heel fijn werken en ervoor zorgen dat je het probleemloos volhoudt! Je moet natuurlijk niet té makkelijk worden. Elke avond een bak B&J als 20% gaat niet veel goeds voor je doen (helaas!).

Gezond/ongezond

Ik ben persoonlijk geen voorstander van producten ongezond noemen en dat heb je bij de 80/20 regel natuurlijk wel. Een product is niet zo snel ongezond, het is net wat je ervan maakt. Eet jij een hele chocoladereep, oke, dat is niet erg ‘gezond’ van je. Die reep chocola bevat voornamelijk suikers en weinig nuttige voedingsstoffen. Eet jij echter een stukje chocola.. daar vind ik niks ongezonds aan. Die balans vind ik juist heel sterk. Het nadeel van producten als ongezond labelen, is dat je jezelf verbiedt iets te nemen en het daardoor juist wilt. “Dat mag je niet, dat is ongezond.”

Portiecontrole

De één kan het.. de ander niet. Ik niet. Wanneer ik zo’n reep chocola haal, eet ik hem op. Ik ben stinkend jaloers op iedereen die de rest gewoon kan laten liggen voor morgen. Dit is dus heel persoonlijk. Ben jij voldaan met een stukje chocola of één koekje bij je kop thee? Kun je het weerstaan om alles op te eten? Dan lijkt dit me heerlijk! Misschien ga ik ook weer eens een poging doen..

En, is het wat voor jou?

 

 

 

One thought on “Wat houdt de 80/20 regel in en hoe pas je dit toe?

  1. Pingback: Gezond eten tijdens het barbecueën | Be Stronger

Reacties zijn gesloten.