fbpx

De basis van het afvallen: zo val je blijvend af én blijf je genieten van eten

Salade gezond afvallen sla tomaat

Sapkuren, detoxen, low carb schema’s en ketodiëten. Allemaal snelle manieren om je kilo’s kwijt te raken. Het klinkt misschien heel verleidelijk en het werkt ook heus, zolang je het volhoudt. Het is niet voor niks een ‘quick fix’, op de lange termijn houd je dit niet vol. De basis van het afvallen is heel simpel en als je dit aanhoudt, dan heb je helemaal geen rare diëten nodig. 

Je valt af als je minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt. Zo simpel is het, er vanuit gaande dat je verder gewoon gezond bent. Hoe je berekent hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt op een dag heb ik hier uitgelegd, dus kijk dat vooral nog eens goed door!

Maar hoeveel dan?

Hoeveel calorieën je dan moet gaan eten, hangt van je verbruik af. Stel dat je zo’n 2000 calorieën verbrand op een dag en je wilt afvallen. Trek dan in eerste instantie eens 10% van je totaal af. In dit voorbeeld houden we dus 1800 calorieën over. Het is natuurlijk even uitproberen of dit goed werkt voor je, want de calorieberekening is natuurlijk een berekening en daar kan je niet 100% op bouwen. Het is wel belangrijk om het 2 tot 4 weken te blijven doen. Dan kun je goed zien of het wel of niet werkt en kun je eventueel dingen gaan aanpassen. Dit kunnen kleine stapjes zijn van bijvoorbeeld 100 calorieën.

“Maar ik wil snel afvallen”

“Hé, leuk dit, maar het is al april en de zomer komt eraan. Ik wil dus even snel die kilo’s kwijt raken.” Ik hoor het sommige mensen denken. Je kiest er misschien voor om een shakedieet te volgen of volgt een voedingsschema dat laag in koolhydraten is en uit zo’n 1000 calorieën per dag bestaat.  Nou, technisch gezien zal het dan best snel gaan ja. Is dit gezond? Nee. Houd je dit lang vol? Waarschijnlijk niet. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen die met een streng dieet afvalt, binnen een jaar of 2 weer aankomt en eindigt op zijn oude gewicht (of hoger).  Het beste is om in kleine stapjes af te bouwen. Natuurlijk kunnen er bepaalde redenen zijn waarom je het sneller wilt (belangrijk evenement, trouwdag, vakantie..), maar alsnog raad ik dit af.

Allemaal rustig en verantwoord afvallen dus! En lekker genieten van brood, pasta en een koekje.