fbpx

Wat BCAA’s zijn, wat ze doen en waarom je ze niet nodig hebt

BCAA wat zijn het

Heb je wel eens van BCAA’s gehoord? Misschien neem je het zelfs al wel. Maar weet je ook wat het doet en of je het wel nodig hebt?  Supplementen worden door een groot deel van de sporters gebruikt en het wordt vaak klakkeloos door anderen overgenomen. Daarom is het belangrijk om je even te verdiepen in wat het is, voordat je onnodig geld verspilt aan dit soort grappen. Vandaag dus: BCAA’s! Misschien wel de meest nutteloze van alle supplementen. Maar goed, wel lekker.

Aminozuren

Eiwitten bestaan uit aminozuren, in het engels Amino Acids. Deze aminozuren zijn dus de bouwstoffen voor eiwitten en je lichaam heeft deze nodig voor verschillende processen. Sommige aminozuren kunnen door je lichaam zelf aangemaakt worden, maar sommigen ook niet. Deze kun je binnenkrijgen door eiwitrijke voeding. Maak je klaar voor een aantal termen, want BCAA’s zitten vrij ingewikkeld in elkaar.

Branched Chain Amino Acids

Afgekort dus BCAA. In het Nederlands noemen we het ‘vertakte aminozuren’. Waarschijnlijk zal je deze benaming niet zo snel ergens vinden, maar dat is dus hetzelfde als BCAA. Dit zijn de volgende drie aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Deze aminozuren samen maken één derde uit van de essentiële aminozuren in je lichaam. Best belangrijk, dus!

Leucine is belangrijk voor de eiwitsynthese en het herstel van je spieren na een training. Wel is het afhankelijk van de andere twee essentiële aminos, isoleucine en valine.
Isoleucine is tevens belangrijk voor de eiwitsynthese, maar wordt daarbij ook snel opgenomen. Daardoor levert het snel energie aan je spieren. Het helpt bij spierafbraak en helpt bij de aanmaak van hemoglobine (= zorgt voor de transport van zuurstof en co2 door je lichaam).
Valine speelt een grote rol bij herstel en opbouw van spierweefsel. Na een intensieve training bijvoorbeeld! Dit aminozuur wordt niet verwerkt in de lever, waardoor het makkelijker in de spieren opgenomen kan worden.

Effecten van BCAA’s 

Er zijn nogal wat verhalen gaande over de werkingen van BCAA’s. Echter, de onderzoeken die hiernaar gedaan zijn zijn heel tegenstrijdig. Zo wordt er gezegd dat BCAA’s  de aanmaak van spiermassa bevorderen. Uit onderzoek bleek enerzijds dat dit klopt, anderzijds is er recent uit onderzoek gebleken dat de toevoeging van BCAA’s geen effect heeft op spiergroei.

Ook over vetverbranding is veel tegenstrijdigs te vinden. Het ene onderzoek beweert dat het werkt, het andere onderzoek weer niet. Persoonlijk geloof ik niet in supplementen voor vetverbranding.

BCAA’s zouden ook een positief effect moeten hebben op het uithoudingsvermogen. Ze dragen bij aan de aanmaak van serotonine, een stofje dat ervoor zorgt dat wij ons energiek voelen.

Conclusie

Eigenlijk komt het er op neer dat BCAA’s vrij weinig toevoegen als je eiwitrijk eet. Dan krijg je de vertakte aminozuren al voldoende binnen dankzij je goede voeding. Fijn, toch? Scheelt weer een duur potje.

Als je niet zoveel eiwitten binnenkrijgt, kun je dit supplement toevoegen aan je dieet. Maarja, het is veel makkelijker om gewoon wat extra eiwitten te eten. Wat ik wel nog even wil benoemen: ik drink wél graag BCAA’s tijdens het trainen, omdat ik dit veel lekkerder vind dan water. Het kan geen kwaad.

Photo:Freepik