fbpx

Alles over eiwitpoeder: waarom, wanneer en welke?

whey protein eiwitpoeder

Iedereen heeft het maar over eiwitpoeders, maar wanneer heb je dat nou nodig? Hoe verwerk je dit in je eetgewoontes? Ik ga je als eerste uitleggen wanneer het nuttig is om eiwitpoeder toe te voegen aan je dieet en daarna gaan we in op de soorten eiwitpoeders. Oh enne, ik vertel natuurlijk wat mijn favoriete merken zijn. Dan weet je straks precies wat je nodig hebt (of niet).

Laten we als eerste een grote fabel oplossen: je hebt namelijk geen eiwitpoeder nodig. Het is vooral makkelijk om snel/zonder moeite aan eiwitten te komen. Stel dat je 120 gram eiwitten per dag binnen wilt krijgen, maar je vindt dit lastig. Dan is een schepje eiwitpoeder best handig, maar het kán ook zonder! Nou vind ik het ook wel erg makkelijk en het kan ook heel lekker zijn. Je kunt het als shake drinken, maar je kunt het ook door je havermout, kwark, yoghurt of baksels doen! Zo begin ik elke ochtend met havermout waar een schepje eiwitpoeder doorheen zit. Je hebt er allerlei smaken van, dus het maakt het ook een stuk lekkerder.

Kaas?

Leuk feitje: eiwitpoeder (Wei) is een restproduct van kaas. Tijdens het maken van kaas wordt er melk door een filter geduwd en dit levert het restproduct wei op. Dit drogen ze en dan heb je dus eiwitpoeder. Hoeveel percentage uiteindelijk uit eiwitten bestaat, hangt af van de manier waarop het geproduceerd is. Daardoor heb je dus meerdere soorten eiwitpoeder, ook wel whey.

Soorten whey

Als eerste heb je whey concentraat. Dit is de simpelste en dus ook de goedkoopste vorm van eiwitpoeder. Whey concentraat bestaat uit 29-89% eiwit. Vervolgens heb je nog whey isolaat. Deze soort is extra gefilterd waardoor het voor maar liefst 90% uit eiwit bestaat. Dit maakt het helaas wel een stuk duurder. Als laatste is er nog whey hydrolisaat. Deze soort is ‘voorverteerd’ waardoor je lichaam het heel snel kan opnemen. En inderdaad, deze is nog een stapje duurder. In principe heb je dit ook niet nodig, één van de andere twee is prima.

Caseïne

Caseïne is echt een ander product dan de whey eiwitpoeders. Ook caseïne is een kaasproduct. Als de wei uit de melk is gefilterd, houd je onder andere caseïne over. Caseïne heeft een langzamere werking dan whey. Dit betekent dat het langer duurt voor je lichaam de eiwitten heeft opgenomen. Dat is ook de reden dat het vaak voor het slapen genomen word: dan kan je lichaam ’s nachts herstellen.

Mijn favorieten

Er zijn ontzettend veel soorten eiwitpoeders te vinden. Elk merk heeft ook nog eens tientallen smaken uitgebracht. Heel fijn – maar ook lastig. Welke is lekker? Daar zit nogal een verschil in. Dit zijn mijn favoriete merken én smaken.

  1.  Scitec Nutrition – 100% Whey protein. Mijn all time favoriet. Wel een wat duurder merk, maar dan heb je ook wat. Mijn favoriete smaken zijn Chocolate Hazelnut en Lemon Cheesecake.
  2.  XXL Nutrition – Whey Delicious. Ik heb deze een lange tijd gebruikt, hij is ook minder duur dan die van Scitec. Koffieliefhebbers moeten absoluut de smaak Cappuccino bestellen.
  3.  Bodyenfitshop – Whey Perfection. Niet perse de lekkerste, maar echt prima te doen en erg goedkoop. Verschilt wel heel erg per smaak, vind ik. Ik vind banaan lekker!