Alles kunnen eten wat je wilt met het IIFYM principe

zoete aardappel friet gezond iifym

Eens zien waar ik vanavond trek in heb.. Lekkere zoete aardappelfrietjes uit de airfryer of toch dat ene pastarecept? Ik ben groot voorstander van het IIFYM principe, want dat geeft mij alle vrijheid die ik nodig heb om te kunnen genieten van al het lekkere eten. Als je ’s ochtends een planning maakt voor de dag, kun je vrijwel alles gewoon eten én daarbij ook nog eens aan je doelen werken. Dat wil jij toch ook?

Hierbij moet ik wel eventjes benadrukken dat IIFYM geen vrijpas voor ongezond eten is. En met ongezond bedoel ik dus dat je de hele dag door koekjes, ijs en pizza eet. Waar het wél heel fijn voor is, is je favoriete maaltijden en snacks kunnen eten zonder hierbij het gevoel te hebben dat je ‘cheat’. Dat hoeft helemaal niet ongezond te zijn, denk bijvoorbeeld aan een heerlijk recept van Jamie Oliver of een rijkelijk gevulde salade als lunch. Zin in een grotere avondmaaltijd? Kan gewoon! Zin in een ijsje ’s avonds? Een koek? Kan gewoon!

If it fits, it fits

IIFYM is een afkorting voor If it fits your macros. Waarbij je macro’s dus voor een calorieëntotaal staat met een juiste verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Letterlijk betekent het dus dat je alles kunt eten dat in je macro’s past. Dit kun je dus wel vullen met pizza en koekjes, maar dan zul je je waarschijnlijk niet goed voelen. Dan eet je dus uiteindelijk één pizza en een rol koekjes op een dag en dan zit je al aan je tweeduizend calorieën. Nou, kom daar de dag maar eens op door!

Hoe pak je dit aan

Om het jezelf een stuk makkelijker te maken, download je een app zoals myfitnesspal of fitatu. Dit zijn apps waarin je je maaltijden kunt bijhouden. Fitatu heeft nog overzichtelijker staan hoe ver je bent met je koolhydraten, eiwitten en vetten dankzij de balkjes onderin het scherm. Bij Myfitnesspal moet je daarvoor eerst onderin op ‘voeding’ klikken. Vooral als je nog nieuw bent met dit principe is het handig om het zo overzichtelijk mogelijk te hebben.

Myfitnesspal calorieën tracker iifym fitatu calorieën tracker iifym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Links:
Myfitnesspal, Rechts: Fitatu

Als eerste stel je je eigen calorieën- en macro’s in en dan kun je aan de slag!

Handigheid krijgen

In het begin is het lastig om de verhoudingen goed te krijgen, maar naarmate je dit even doet word je hier vanzelf handig in. Je gaat leren in welke producten veel vetten zitten bijvoorbeeld. Dit is ontzettend goed voor je eigen inzicht en je gaat je veel meer beseffen ‘wat’ je eet. Het makkelijkste om te doen is eerst je grote maaltijden invullen: je ontbijt, lunch en avondeten. Kijk vervolgens hoe dat uitkomt en wat je over houdt. Vul dit lekker op! En wat je dan dus ook kunt doen is ’s avonds lasagne inplannen en dat bijvoorbeeld ergens anders een beetje te compenseren. Net wat je zelf fijn vindt. Ik plan regelmatig een zak propercorn in, zodat ik die ’s avonds lekker voor de tv kan snacken!

Voordelen / nadelen IIFYM:
Je bent heel flexibel in wat je eet / Je bent veel bezig met het bijhouden van je eten
Alles kan, alles mag / Zoveel vrijheid hebben werkt niet voor iedereen
Cheaten zonder echt te cheaten, omdat het gewoon past / In het begin veel gedoe om goed uit te komen

Ken jij dit principe al?

One thought on “Alles kunnen eten wat je wilt met het IIFYM principe

  1. Pingback: Sociale gelegenheden en afvallen: zo combineer je dit! | Be Stronger

Reacties zijn gesloten.